Marcus Specht sluit aan bij PERL als Hoogleraar Digital Education

Marcus Specht, directeur van het LDE Center of Education and Learning, is sinds 15 november aangesteld als Hoogleraar Digital Education. Hij heeft gezamelijke benoemingen bij de drie LDE universiteten. In Leiden zal hij zich aansluiten bij Felienne Hermans in het Programming Education Research Lab (PERL).

Digitale media en tools in het onderwijs

De onderzoeksfocus ligt bij Specht op Computational Thinking, Learning Analytics, AI in Education en Virtual and Augmented Reality for Education. Hij onderzoekt het gebruik van digitale media en tools in het onderwijs, het aanleren van vaardigheden om digitale tools te gebruiken, en efficiënte en effectieve manieren om ICT in onderwijs in te zetten. Grote vragen rond het topic van Computational Thinking, Digital Skills, en Leren Programmeren zijn de vernieuwing van het curriculum, de ontwikkeling en de rol van Computational Thinking in professionele profielen van de toekomst en hybride Mens-Robot Interactie.

Marcus Specht behaalde zijn diploma in Psychologie in 1995 en een doctorgraad over adaptieve informatietechnologie van de Universiteit van Trier in 1998. Vanaf 2001 leidde hij de afdeling "Mobile Knowledge" aan het Fraunhofer Instituut voor Toegepaste Informatie Technologie (FIT). Van 2005 tot 2018 was hij hoogleraar Leertechnologieën aan de Open Universiteit Nederland en hoofd van het Learning Innovation Lab. Prof. Specht werd geleid op de VSNU Digital Society Agenda Digitaal Leren en voorzitter (2013-2015) van de International Association of Mobile Learning.