Jan Vleggeert over het Nederlandse vestigingsklimaat voor multinationals

‘Je moet het eeuwige spanningsveld tussen fair share en vestigingsklimaat altijd tegen elkaar afwegen’, zegt hoogleraar belastingrecht Jan Vleggeert in het Financieel Dagblad.

Hij vindt het te gemakkelijk om iedere belastingverhoging zonder verdere argumenten slecht te noemen voor het vestigingsklimaat. Met fair share wordt bedoeld dat iedereen een eerlijke bijdrage levert aan de bekostiging van de collectieve voorzieningen, omdat iedereen daar immers ook van profiteert.

Vleggeert verwijst naar een onderzoek van de Rotterdam School of Management onder 58 Nederlandse multinationals naar de redenen waarom zij activiteiten van het hoofdkantoor naar het buitenland verplaatsen. Uit dit onderzoek komt geen verband naar voren tussen het belastingstelsel in het thuisland en de plaats waar directie en stafafdelingen werkzaam zijn.

In het artikel wordt verder ingegaan de reputatie van Nederland als belastingparadijs voor het internationale grootbedrijf.