Gastcollege Ambassadeur Ron Keller

Op vrijdag 8 november 2019, hield Ron Keller, voormalig ambassadeur van Nederland in China, Turkije, Oekraïne en Rusland, een gastcollege bij het Institute of Security and Global Affairs.

Ambassador Ron Keller

De titel van het college was: 'China in the 21st century: a superpower in transition'. In dit college ging hij in op de geo-economische geschiedenis van China, de economische ontwikkelingen en de ontwikkeling tot een wereldmacht. Hij sprak onder meer over het 'Belt and Road'-initiatief en de Asian Infrastructure Investment Bank, maar ook over de uitdagingen waar China een antwoord op moet zien te vinden.
Na de lezing ging hij in discussie met studenten over hoe China zijn economische macht inzet in de politieke verhoudingen met de rest van de wereld en de impact die de opkomst van China heeft op Nederland en Europa.

Geo-Economie

De lezing maakte deel uit van het vak 'Geo-Economics' dat voor het tweede jaar door Fank Heemskerk gegeven wordt en  deel uitmaakt van de Minor Global Affairs. Heemskerk combineert lesgeven met zijn positie als Secretaris-Generaal van de Europese Ronde Tafel voor Industrie in Brussel. Tijdens zijn colleges combineert hij economische en politieke theorieën en ervaringen die hij heeft opgedaan als bankier, politicus, bewindvoerder bij de Wereldbank, staatssecretaris van Economische Zaken om studenten inzicht te geven in hoe economische instrumenten worden ingezet om geopolitieke resultaten te produceren.