Fresco Sam-Sin: ‘Onderwijs moet meebewegen met voortschrijdend didactisch inzicht’

Tijdens de Onderwijsparade op 22 november presenteren docenten van de Faculteit Geesteswetenschappen de uitkomsten van hun onderwijsinnovatieprojecten aan collega’s. Docent Fresco Sam-Sin vertelt over zijn eigen projecten en legt uit waarom het belangrijk is om na te denken over didactisch verantwoord onderwijs.

‘Ik kan colleges plotsklaps stilleggen om met mijn studenten de bibliotheek in te duiken om dat ene boek van de plank te trekken waarvan ik ineens vind dat ze het moeten zien. In die zin doe ik sommige dingen precies hetzelfde als mijn vroegere leermeester’, vertelt Sam-Sin. ‘Vernieuwing zit hem bij mij vooral in de eindeloze zoektocht naar hoe ik mijn sterkste collegemomenten kan generaliseren en hoe ik daarbij mijn studenten een zo individueel mogelijke leerweg kan bieden. Ik heb nu eenmaal tijd om na te denken over didactiek, omdat ik zelden meer dan tien studenten voor mijn snufferd heb.’

Van flipping classroom tot zintuigelijke vertaling

Eén ding is duidelijk, Sam-Sin heeft niet stil gezeten. Hij zette een flipping classroom platform op (manc.hu), waarmee studenten veel zelf kunnen doen, met of zonder zijn uitleg over de speakers. Ook maakte hij een digitaal woordenboek (buleku.org) en een online en offline literair vertaaltijdschrift. Dat laatste om al het harde werk van studenten vanuit hun schriften gepubliceerd te krijgen om zo het vakgebied en hun cv te verrijken. Vertalingen op papier worden met online beelden en geluiden met elkaar verbonden om de zintuigen van de lezers te prikkelen (debtelin.nl). Tenslotte zet ik studenten graag in de rol van ontwerper’, vertelt Sam-Sin. ‘Daarbij laat ik ze het liefst werken aan teksten en contexten waar ik zelf weinig van weet. Zo is een deel van mijn studenten nu bijvoorbeeld bezig het ontrafelen van de contacten tussen China en Rusland, waarbij ze hun bevindingen verwerken op een interactieve kaart (QingMaps.org)’.

Als proefondervindelijk bewezen is dat er manieren zijn waarop wij beter onderwijzen en studenten beter leren, dan moeten we daar iets mee.

Het verhaal achter een object

In de afgelopen tijd heeft Sam-Sin zich, met steun van de faculteit, gericht op het ontwikkelen van didactiek bij objecten die in extreem hoge resolutie in beeld zijn gebracht. ‘Mijn doel is om studenten van geesteswetenschappen te laten zien dat het leven van een object, of het nu een kaart is of een vaas of een munt, een verhaal kan vertellen dat geschreven bronnen kan verwerpen, uitdagen of aanvullen. Ik heb bereikt dat zowel studenten als docenten zich graag aansluiten bij dit project en dat daarbij creativiteit gaat stromen’, aldus Sam-Sin.

Ongemak

Volgens Sam-Sin is het belangrijk dat docenten en studenten zichzelf uitdagen om na te denken over wat didactisch verantwoord onderwijs is en hoe dat onderwijs op een valide manier getest kan worden. Onderwijs moet meebewegen met voortschrijdend didactisch inzicht, vindt hij. ‘Dat hoeft niet iedereen op dezelfde manier te doen of in ieder geval niet iedereen tegelijkertijd, maar als proefondervindelijk bewezen is dat er manieren zijn waarop wij beter onderwijzen en studenten beter leren, dan moeten we daar iets mee.’

‘Ik hoop dat mijn collega’s iets kunnen leren van het ongemak dat ik durf aan te gaan in mijn onderwijs. Dat ongemak zit in het feit dat ik vaak met bronnen werk die ik zelf nog nooit gezien heb en dat ik dus soms niet goed kan inschatten wat een student op haar/zijn weg tegen gaat komen. Dat geeft een onzeker gevoel bij zowel de student als de docent, maar is wel, zo zie ik het, de manier waarop we onze studenten confronteren met de realiteit van onderzoek doen’, legt Sam-Sin uit. In mijn nieuwe project leg ik veel verantwoordelijkheid bij studenten; ze worden gebombardeerd tot co-ontwikkelaars en -onderzoekers. Ruimte voor reproductie is er niet. Dat is wennen voor studenten en zoeken voor mij. Uiteindelijk geloof ik dat hieruit een didactiek kan voortkomen waarbij docenten en studenten samen meer kunnen leren. Daar heb ik wel wat ongemak voor over.

Op de vraag hoe hij zijn collega's tijdens de Onderwijsparade hoopt te inspireren zegt hij het volgende: ‘Verklap ik nog niet. Gewoon komen!’

Wil je de Onderwijsparade van 22 november graag bijwonen en luisteren naar het verhaal van Fresco Sam-Sin en andere docenten? Aanmelden kan via het aanmeldformulierDe Onderwijsparade wordt georganiseerd door ECOLe, O&K en LLRC.