Eredoctoraat voor Zuid-Afrikaanse hoogleraar Lungisile Ntsebeza

De Zuid-Afrikaanse hoogleraar Lungisile Ntsebeza zal op vrijdag 7 februari een eredoctoraat ontvangen tijdens de dies natalis van de Universiteit Leiden. Ntsebeza is onder meer een autoriteit op het gebied van democratisering van het Zuid-Afrikaanse platteland en armoedebestrijding.

Ntsebeza is sinds 2008 hoogleraar Sociologie en African Studies aan de Universiteit van Kaapstad, en tevens directeur van het daar gevestigde Centre for African Studies. Hij bestudeert de democratisering van het Zuid-Afrikaanse platteland, waar nog altijd veel traditionele en ongekozen leiders de dienst uitmaken. Ook onderzoekt hij landrechten, armoedebestrijding en de pre-koloniale geschiedenis van Zuid-Afrika.

Banden met Leiden

De Zuid-Afrikaanse hoogleraar heeft al jarenlang belangrijke banden met Leiden en andere Nederlandse universiteiten, met name in het samenwerkingsverband van de South Africa-Netherlands Research Programme on Alternatives in Development (SANPAD). Zijn boek Democracy compromised werd door het Afrika-Studiecentrum Leiden (ASCL) en Brill uitgegeven. Ook begeleidt hij regelmatig Nederlandse en Zuid-Afrikaanse promovendi, waaronder Nkululeko Mabandla, de winnaar van de Africa Thesis Award in 2012.

Gevangene tijdens de apartheid

In de tijd van de apartheid zat Ntsebeza vijfeneenhalf jaar lang in de gevangenis. Hij werd opgepakt wegens deelname aan ondergrondse leesgroepen en lidmaatschap van studentenbewegingen die demonstreerden tegen het apartheidsregime. In de gevangenis wist hij desondanks via briefwisselingen af te studeren in zowel Politicologie als Filosofie. Na het uitzitten van zijn gevangenisstraf werd hij in 1981 verbannen naar het plattelandsdorpje Cala in de Oostkaap. Hij promoveerde in 2002 aan Rhodes University.

‘Trouw aan de academie’

Ntsebeza werd voorgedragen voor het eredoctoraat door Jan-Bart Gewald, hoogleraar Geschiedenis van Afrika en directeur van het Afrika-Studiecentrum Leiden. ‘In zijn carrière heeft professor Lungisile Ntsebeza consequent getracht om academische waarden uit te dragen, zoals het fundamentele recht op vrijheid van gedachte, vrijheid van vereniging en vrijheid van meningsuiting,’ schrijft Gewald in zijn voordracht. ‘Vanwege zijn bijdrage aan de anti-apartheidsstrijd had Ntsebeza ongetwijfeld een luxe leven kunnen leiden binnen de overheid of het bedrijfsleven, maar hij koos ervoor om trouw te blijven aan zijn rol als onderwijzer en academicus voor alle mensen, ongeacht hun ras of geloof.’

Conferentie over 60 jaar onafhankelijkheid in Afrika

Ntsebeza zal een van de keynote sprekers zijn tijdens de conferentie ‘Africa: 60 years of independence’, georganiseerd door de Leidse Afrikanisten op 30 januari 2020. Deze conferentie vindt plaats in het kader van het themajaar Africa 2020.