Tentoonstelling en collegereeks over duurzaamheid en recht

Sinds 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, was het thema duurzaamheid extra zichtbaar op de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Sinds die dag is namelijk onder meer de Duurzame Doelen-tentoonstelling te bewonderen op het KOG.

Deze mini-tentoonstelling is te zien op de tussenverdieping van de trap naar de eerste verdieping. Je kunt er stemmen op stellingen op het gebied van recht en duurzaamheid. Moet er bijvoorbeeld een CO2-heffing komen voor bedrijven?

Collegereeks Duurzaamheid & Recht

Rechtenstudenten Aoife Fleming en Jiahui Plomp proberen op die manier hun medestudenten aan het denken te krijgen over dit thema. Van 4 november tot 9 december organiseren zij samen met docenten, onderwie vakcoördinator Esther Kentin, de zesdelige collegereeks Duurzaamheid & Recht. De stellingen waar studenten nu op kunnen stemmen worden besproken in de collegereeks.

Tijdens Duurzaamheid & Recht wordt de toenemende juridische invloed op een duurzame toekomst onderzocht aan de hand van actuele vraagstukken. Onder meer de stikstof-problematiek en het plastic-probleem passeren de revue. Bovendien kunnen studenten met docenten, juristen en maatschappelijke spelers het gesprek aangaan.

Aoife en Jiahui deden afgelopen maanden onderzoek naar de vraag hoe duurzaamheid en het rechtenonderwijs meer verweven konden worden. Dit was onderdeel van het universiteitsbrede project ‘Studenten als Partners’, waarbij studenten hun eigen onderwijsinnovatie idee aandragen en uitvoeren. Uit hun onderzoek bleek een extra-curriculaire collegereeks de beste oplossing.