Spieken bij een getalenteerde docent

Goed onderwijs verzorgen is echt niet eenvoudig. Medewerkers van de Universiteit Leiden kunnen daarom in november – de Maand van het Open Onderwijs – ‘spieken’ bij getalenteerde collega’s. ‘We maken het zo gemakkelijk mogelijk om een kijkje bij de buren te nemen.’

Onderwijs is veel meer dan het overbrengen van informatie van A naar B. Het is eerder een delicaat spel tussen zender en ontvanger, waarbij zoiets als intonatie minstens zo belangrijk kan zijn als onderwerpkeuze. Geen wonder dus dat het voor veel universitair docenten (maar ook hoogleraren!) een uitdaging is om goed onderwijs te geven. Doceren is immers een vak apart.

In een poging het onderwijs aan de Universiteit Leiden verder te professionaliseren, komt de Leiden Teachers’ Academy (LTA) nu met een opvallend initiatief: de Maand van het Open Onderwijs. In de hele maand november kunnen docenten – maar ook andere medewerkers – reguliere colleges volgen van getalenteerde collega’s van alle faculteiten. Zo krijg je een kijkje in de keuken bij bevlogen docenten zoals Kim Beerden, David Fontijn en Felienne Hermans.

Creatief proces

‘Op deze manieren hopen we het creatieve proces van docenten te stimuleren,’ zegt Nadira Saab, die het programma coördineert en samen met andere zogeheten fellows (leden) van de LTA het programma ontwikkelde. ‘We maken het zo gemakkelijk mogelijk om een kijkje te nemen bij de buren, waardoor docenten inspiratie kunnen opdoen voor hun eigen onderwijs.’ De deelnemers krijgen bovendien een ‘kijkwijzer’ mee naar de colleges, zodat ze kunnen noteren wat het betreffende college zo interessant maakt in didactisch opzicht. Deze kijkwijzer is gebaseerd op de Onderwijsvisie van de universiteit. Ook is er direct na het college een nabespreking met de docent.

De zeven docenten – van iedere faculteit één – zijn door de LTA-fellows geselecteerd op hun capaciteiten als docent. Sommigen zijn zelf lid van de LTA, anderen staan binnen faculteit of instituut bekend om hun interessante colleges of activerende werkvormen. Weer anderen wonnen eerder de universiteitsbrede LUS Onderwijsprijs of een facultair equivalent. Zo krijgen de deelnemers de docerende crème de la crème van de Universiteit Leiden voorgeschoteld. Saab: ‘Tenslotte moet ook de docent zelf mee willen werken, want het kan best spannend zijn als er collega’s in het publiek zitten.’

Intervisiecultuur

Uiteindelijk moeten deze en andere initiatieven volgens Saab tot een cultuuromslag leiden in hoe we aan de Universiteit Leiden denken over het onderwijs. ‘Op de universiteit ontbreekt het aan een echte intervisiecultuur, iets dat op basisscholen en in het middelbaar onderwijs al heel wat vanzelfsprekender is. Daardoor blijven universitair docenten vaak loners in het geven van onderwijs. Dat is jammer, want ook bekwame docenten kunnen zich altijd blijven ontwikkelen en professionaliseren. Dat lukt het best door je te laten inspireren door anderen.

Tekst: Merijn van Nuland
Mail de redactie

Bezoek een college

De Maand van het Open Onderwijs start op 4 november. Medewerkers van de Universiteit Leiden zijn van harte uitgenodigd om een inspirerend college bij te wonen, ook als ze zelf geen colleges of werkgroepen geven. Voor data en aanmelden kun je terecht in op de website van de LTA.