Peter Burger in het AD over steeds terugkerende broodjeaapverhalen

Een broodjeaapverhaal dat steeds terugkeert, is dat van mensen die met opzet geprikt worden met een besmette naald om ze te infecteren met hiv. Hoe komt het dat deze verhalen steeds weer opduiken? Peter Burger, docent Journalistiek en Nieuwe Media, geeft uitleg in het AD.

Foto: Teun Spaans | Wikipedia CC 3.0

Volgens Burger, die al 25 jaar onderzoek doet naar nepnieuws en broodjeaapverhalen, zijn de verhalen een soort sjabloon dat steeds opnieuw wordt ingevuld. Het is echter moeilijk te achterhalen wat de bron is. Hoewel niet iedereen dergelijke berichten zal geloven, worden deze verhalen veel gedeeld op sociale media. ‘Mensen sturen dat door, niet omdat ze het geloven, maar meer vanuit het idee ‘je weet maar nooit’, aldus Burger.

Een broodjeaapverhaal kan ook weer zo snel verdwijnen als het is opgekomen. Burger: ‘Dan komt het bij journalisten die een expert van de universiteit van Leiden benaderen, die dan zegt ‘broodje aap’. Daarna zakt het in, om na een paar jaar terug te keren.’

Meer weten?
Lees hier het hele artikel