Mooie tweede plek voor Leiden in Biology Battle

Op 3 oktober streed een team van het Instituut Biologie Leiden tegen andere universitaire biologenteams in de Biology Battle of the Universities. Het team behaalde de tweede plaats.

Het Leidse team, met van links naar rechts: Marco Roos, Johan Memelink, Katrijn DeBock

Gouden Microscoop

Tijdens het Leidens Ontzet vertrok het Leidse biologenteam naar de Jaarbeurs in Utrecht om de strijd aan te gaan met vijf andere universitaire biologenteams. Hoogleraar Plantencelfysiologie Johan Memelink, alumnus en onderzoeker Stedelijke biodiversiteit bij Naturalis Marco Roos en masterstudente Biodiversity and Sustainability Katrijn Debock streden om de eer, de Gouden Microscoop en de titel ‘Beste Biologen van Nederland’. Zij werden daarbij aangemoedigd door familie, vrienden, collega’s en medestudenten.

Golgi-apparaat

Het werd een spannende strijd, waarbij team Maastricht al vroeg op voorsprong kwam door het razendsnel herkennen van een dodo. Leiden zette sterk de achtervolging in door het aanvullen van het ontbrekende appelzuur in de citroenzuurcyclus en het herkennen van een Golgi-apparaat. Uiteindelijk bleek Maastricht de sterkste en kwam uit op een eindstand van 22 eieren. Met 19 eieren veroverde het Leidse team een mooie tweede plek op het erepodium.

Eeuwfeestje

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Vakblad voor Biologen (nu: Bionieuws) streden biologenteams van Nederlandse universiteiten in een soort Pub-Quiz om de titel ‘Beste Biologen van Nederland’. De teams bestonden steeds uit een staflid, student en alumnus. De middag in Utrecht op 3 oktober werd omlijst door een presentatie over de ‘evolutie van de biologie’ door de Utrechtse paleobioloog en publicist Jelle Reumer, muzikale intermezzo’s van de Shakin Pelicans, een prijsuitreiking en borrel met hapjes.

Felicitaties aan de winnaar en aan het Leidse team!