LIACS onderdeel van AI-gedreven VR-film

Tijdens het Nederlands Film Festival (NFF) dat dit jaar plaatsvond van 27 september tot 5 oktober in Utrecht is een nieuw Artificial Intelligence gedreven Virtual Reality project gepitched voor BoostNL. Het project, The Great Orator, is bedacht door de Nederlandse interactieve illustrator Daniel Ernst. Hij werkt voor dit project samen met producent Submarine Channel en het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS).

Virtuele ether

The Great Orator biedt een beleving die vergeleken kan worden met een scene van een geanimeerde film. Waar een film een lineaire verhaallijn heeft met een duidelijk begin en einde, kun je bij The Great Orator op elk moment het verhaal instappen. ‘The Great Orator is een plek die ergens in de virtuele ether bestaat, en je kunt er naartoe gaan wanneer je maar wilt. Maar zelfs als je dat niet doet, gaat de Orator door met zijn oratie en de personages in die wereld doen hun ding. Een persoon in China zal precies horen wat jij hoort als je tegelijkertijd inlogt,’ zegt Daniel Ernst.

Doorlopende actualiteit

Het LIACS richt zich in deze samenwerking op de integratie van kunstmatige intelligentie en tekstuele spraakelementen. Door AI gegenereerde teksten zijn gebaseerd op actualiteiten als je inlogt om het verhaal te volgen. Het project is op dit moment in de afsluitende fase en zal in 2020 in productie gaan.

BoostNL is het samenwerkingsproject van het Nederlands Film Festival (NFF) en Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) dat projecten in ontwikkeling en postproductie een op maat gemaakt programma biedt vanaf het NFF in september tot en met IFFR in januari. Door de krachten van de festivals te bundelen en aan te vullen met een op maat gemaakt programma met onder andere script consultants, individuele gesprekken met vooraanstaande filmprofessionals en aandacht voor festival-, sales- en marketingstrategieën, zorgt BoostNL voor een sterke industry exposure voor de geselecteerde projecten.