Leids team kampioen van de Benelux in programmeerwedstrijd

Op 19 oktober vond de jaarlijke Benelux Algorithm Programming Contest plaats in Nijmegen. Het team ‘git merge -s octopus solution cup’ van Universiteit Leiden slaagde er als enige in om alle opgaven op te lossen en werd daarmee kampioen van de Benelux en won een plek tijdens het kampioenschap van Noordwest Europa.

Glansrijke winst

Ludo Pulles, Reinier Schmiermann en Pim Spelier, studenten wiskunde en informatica, wonnen de wedstrijd met glans. Van de 55 teams van Nederlandse universiteiten en hogescholen wisten ze als enige de twaalf opgaven op te lossen binnen vijf uur. De nummer twee, een team van Universiteit Utrecht, bleef steken op negen opgaven.

De opgaven bestonden uit algoritmische puzzels waarvoor een computerprogramma geschreven moest worden. De onderwerpen varieerden van het betalen van een bedrag met zo min mogelijk munten tot het inrichten van een tentoonstelling met historische vazen.

Wereld Kampioenschap in Moskou

Met de overwinning plaatst het team zich direct voor het kampioenschap van Noordwest Europa in Eindhoven. De beste teams kwalificeren zich bij die wedstrijd ook voor het wereldkampioenschap dat in juni 2020 zal plaatsvinden in Moskou.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of