Judi Mesman in EenVandaag en op RTLnieuws.nl over genderneutrale speelgoedwinkels

In Frankrijk is deze week een manifest getekend voor het genderneutraal inrichten van speelgoedwinkels. Op deze manier hoopt men stereotypen en vooroordelen over genders tegen te gaan. Minister van Engelshoven kan zich vinden in dit Franse idee en riep speelgoedfabrikanten op om hun huidige collectie speelgoed te evalueren. Hier kwamen felle reacties op.

Maatschappelijk relevant

Judi Mesman, hoogleraar diversiteit en opvoeding aan de Universiteit Leiden, kan zich vinden in de oproep van de minister. ‘De vraag of stereotypen in speelgoed erg of niet erg zijn is ideologisch. De vraag is of je vindt dat kinderen gestuurd moeten worden in wat ze wel of niet leuk vinden’.  Stereotyperende gedachten en gedrag werken door op andere maatschappelijke vraagstukken zegt Mesman, zoals bijvoorbeeld bij het tekort aan mannelijke leraren. Volgens de hoogleraar ligt de basis hiervoor bij het feit dat al vanuit vroeger het werken met kinderen ‘iets voor meisjes’ is.

Overbrengen stereotypen

Door bepaald speelgoed te geven aan kinderen kan een stereotiep overgebracht worden. Speelgoed is echter één van de vele manieren om dit te doen zegt Mesman. ‘Kinderen worden in het dagelijks leven aan honderden stereotiepe boodschappen blootgesteld, dus je bent er echt niet zomaar vanaf’. Hema kwam twee jaar geleden ook in het nieuws toen alle kinderkleding genderneutraal werd gelabeld. Op deze manier is Hema gestopt met seksbevestiging, zo kan het straks ook gaan met kinderspeelgoed.

Lees de volledige artikelen op de website van EenVandaag en RTL Nieuws