International Business Diplomacy Workshop

Op 14 oktober 2019 organiseerde het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) de eendaagse International Business Diplomacy workshop onder begeleiding van het The Hague Journal of Diplomacy.

In een wereld waarin multinationale bedrijven een steeds grotere vinger in de pap krijgen, is de rol van de diplomaat aan het veranderen. Steeds meer bedrijven nemen diplomatieke rollen op zich als gevolg van wat door sommigen gezien wordt als een machtsverschuiving ten gunste van het bedrijfsleven. Voor overheidsdiplomaten is het dus van belang zich de 'taal van het zakendoen' eigen te maken.

Nog meer vragen na de afsluiting van de eendaagse workshop over Business Diplomacy bij ISGA.

Samenwerking

De workshop maakte gebruik van fictieve business cases die waren geïnspireerd door de realiteit. De focus lag op nieuwe markten en crisissituaties waarbij acties vanuit het bedrijfsleven werden vereist en er moest worden samengewerkt met ambassades en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De workshop werd geleid door Erik Elgersma, een adviseur in bedrijfsstrategieën en -ontwikkeling met 25 jaar aan ervaring bij bedrijven als AkzoNobel en Royal FrieslandCampina, in samenwerking met Martina Smedberg, een voormalig Zweedse diplomaat, internationaal woordvoerder voor Ikea en onderzoeker aan de Universiteit van Lund, die een belangrijke rol speelde tijdens de workshop.

André Driessen, Directeur Internationaal Ondernemen bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, sprak over staatssteun voor bedrijven die in het buitenland opereren en, onder andere, over de manier waarop in verschillende diplomatieke scenario's ethische afwegingen worden gemaakt.  Jan Melissen, als Senior Fellow verbonden aan ISGA trad op als gastheer tijdens dit bijzondere evenement en maakte inzichtelijk waarom een beter begrip van geopolitieke bedrijfsstrategieën en proactief netwerken deel uit maken van de hedendaagse diplomatieke praktijk.

The Hague Journal of Diplomacy

Het The Hague Journal of Diplomacy (HJD), waarvan het redactiekantoor gevestigd is bij ISGA, houdt deze en andere ontwikkelingen binnen de diplomatie nauwlettend in de gaten.

Het wetenschappelijk tijdschrift publiceert artikelen over de diplomatieke theorie en praktijk, diplomatieke processen en behaalde resultaten van zowel traditionele vormen als hedendaagse diplomatieke uitingen door staten en niet-statelijke entiteiten. Elke editie probeert een balans te vinden tussen theoretisch en empirisch onderzoek. Diplomatieke studies is een interdisciplinair vakgebied. HJD streeft ernaar om werk uit verschillende intellectuele stromingen aan te bieden en het vakblad staat open voor een breed scala aan methodologieën.