Discussiëren over genetisch gemodificeerde gewassen en menselijke embryo’s

De mogelijkheden in de synthetische biologie en genetische modificatie blijven maar groeien. Maar waar ligt de grens? Het Leidse studententeam iGEM, dat zelf met genetisch gemodificeerde micro-organismen werkt, organiseerde op 18 oktober een discussieavond voor een breed publiek. ‘Het genetisch modificeren van embryo’s kan zorgen voor een grote kloof tussen arm en rijk.’

Midden in de samenleving

In onze maatschappij wordt steeds meer gebruik gemaakt van synthetische biologie en genetisch gemodificeerde organismen. Het Leidse iGEM-team gebruikt genetisch gemodificeerde bacteriën, om zo een hydrogel te ontwikkelen waarmee ze brandwonden kunnen genezen. Het team hecht waarde aan interactie met de samenleving en heeft daarom een zogeheten public engagement-programma opgezet. De discussieavond op 18 oktober in het Kamerlingh Onnes Gebouw vormde het (voorlopige) hoogtepunt.

Wat mag?

Een gemêleerd gezelschap bezocht de discussieavond: jong en oud, vrouw en man, academici en niet-academici. Het vakkundig panel bestond uit de Leidse biologen Dennis Claessen en Han de Winde, en Marjolein Crooijmans, die in 2018 zelf deel uitmaakte van iGEM Leiden. Aan de hand van verschillende stellingen probeerde het team de diverse meningen in kaart te brengen. Presentator Denzel Ignacia, afgestudeerd biotechnoloog in Leiden, legde de stellingen uit met behulp van videofragmenten. Een van de stellingen was of wetenschappers menselijke embryo’s mogen manipuleren en zo ja, in welke medische situaties. Het publiek en het panel stemden voorafgaand aan de discussie vóór of tegen de stelling.

Voor of tegen?

Voor de discussie was grofweg de helft van het publiek vóór genetische modificatie van embryo’s en de andere helft tegen. Een van de voorstanders stelde het volgende: ‘Het is belangrijk om embryo’s met een hogere kans op een bepaalde ziekte genetisch aan te passen, zodat zij later een gezond leven kunnen leiden.’ Een tegenstander gaf een ander argument: ‘Het genetisch modificeren van embryo’s kan zorgen voor een grote kloof tussen arm en rijk, omdat niet alle ouders dit kunnen betalen.’ Na de discussie stemden de aanwezigen opnieuw: de uitkomst bleef hetzelfde.

Benieuwd naar alle stellingen?

Bekijk ze hier!

Enthusiast publiek

Het studententeam kijkt positief terug op het evenement. Teamlid en organisator Maarten Lubbers: ‘Het publiek was erg enthousiast, aangezien dit type discussie niet vaak voorkomt in Nederland. Door de avond hebben wij beter zicht gekregen op de verschillende standpunten van het publiek. Toekomstige iGEM-teams kunnen deze uitkomsten gebruiken om opnieuw in gesprek te gaan met het publiek, waarbij ze nieuwe stellingen kunnen introduceren. Tot slot zou het gaaf zijn om in de toekomst met andere teams te onderzoeken of de meningen over maatschappelijke standpunten wereldwijd op een zelfde manier verdeeld zijn.’

iGEM Leiden

International Genetically Engineered Machine (iGEM) is een wedstrijd waarbij studententeams van over de hele wereld synthetische biologie inzetten om een maatschappelijk probleem op te lossen. Het Leidse iGEM-team van 2019 focust zich op een onlangs ontdekt eiwit in de zuignaptanden van de Humboldtpijlinktvis: suckerine. Deze stof zorgt ervoor dat de tanden waarmee de inktvis zijn prooi vangt sterk en flexibel zijn. De studenten willen dit eiwit gebruiken om beschadigde huid te helpen herstellen. En hier komt geen inktvis aan te pas: het DNA van de inktvis is namelijk genoeg. Door handig gebruik te maken van de bacterie E. coli, ‘produceren die bacteriën het eiwit eigenlijk voor ons,’ zegt Maarten Lubbers.

De Humboldtpijlinktvis