Tweede editie Alumnireünie BA International Studies groot succes!

Voor de meesten was het al even geleden dat ze elkaar gezien hadden: het dertigtal alumni van de Bachelor International Studies dat zich op 6 juli voor een reünie naar Café Luden aan Plein had begeven. En, nu de studie al zeven jaar onderweg is, waren er enkelen die elkaar zelfs nooit in de wandelgangen tegen het lijf waren gelopen. ‘Uit welke jaarlaag kom jij, eigenlijk?’

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Ondanks dat voor een reünie een simpel samenkomen met wat hapjes en drankjes zou volstaan, was er voor aanwezig toch een behoorlijk programma opgetuigd. Zo vertelde wethouder Robert van Asten – hij verving wethouder Saskia Bruines, die wegens omstandigheden moest afzeggen –een prachtig verhaal over Den Haag als internationale onderwijsstad, en de rol van de Leidse Universiteit in Den Haag.

Sarita Koendjbiharie – bij alle alumni welbekend – wijdde uit over de arbeidsmarktperspectieven van International Studies-studenten en carrières van huidige alumni. Ook stipte ze een zorgelijke ‘millennial-kwaal’ aan: de burn-out. Zelf ook nog bijna tot de kritieke groep van 25- tot 35-jarigen behorend, ging ze de belangrijkste valkuilen langs. Haar persoonlijke advies? Zie je carrière als een unieke reis, waarbij je stap-voor-stap verder komt. Stop met het vergelijken van jezelf met anderen om je heen. En, focus erop om goed te zijn in een beperkt aantal zaken in je leven – energie en tijd zijn gelimiteerd.

En zo verliep de dag, met interessante sprekers, discussies en International Studies-quizjes. Tussen de programmaelementen door en aan het einde van de dag was er natuurlijk tijd voor hapjes, drankjes en goede gesprekken. Wie tijdens deze borrels goed luisterde, hoorde veel alumni reflecteren op hun tijd bij de opleiding. Over wat ze van de studie hadden opgestoken, over hun Haagse avonturen, maar ook over hun pad naar hun huidige baan.

“Ik denk dat veel alumni hun zoektocht naar een baan lastig vinden, omdat je vaak ziet dat er om bepaalde specifieke vaardigheden gevraagd wordt die bij International Studies minder aan bod komen”, stelde Eva Cseh, “maar tegelijkertijd zie ik hoe mákkelijk het is voor alumni om nieuwe vaardigheden te leren. Om een open blik te hebben. Om te kunnen improviseren en adaptief te zijn. Dat is ontzettend belangrijk. Alumni van International Studies moeten bedenken wat ze willen met hun carrière, en er dan vól voor gaan. Dan komen ze er wel.”