Sophie Bekkering wint Natuurkunde Olympiade Junior 2019

Sophie Bekkering van het Praedinius Gymnasium in Groningen is de winnaar van de finale van de Natuurkunde Olympiade Junior, die donderdag werd gehouden aan de Universiteit Leiden.

Leerlingen uit klas 2 en 3 van het havo en het vwo waren uit het hele land naar Leiden gereisd voor een wedstrijd vol lastige natuurkundeopgaven, onder andere over de baan van ruimteschepen naar Mars en de Maan, en over trillende vrachtautostoelen.

Na een dag ploeteren kon ceremoniemeester Ad Mooldijk de winnaar aankondigen: Sophie Bekkering van het Praedinius Gymnasium in Groningen, met 59,5 punten. Sophie kreeg een fijne Newton-pendule, en een oorkonde.

Uitlegvideo

De nummer twee, Justin van der Bijl van het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch volgde met maar een halve punt verschil, en de derde plaats werd gehaal door Robin Zweegers van het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven (57 punten). Naast de opgaven maakten de leerlingen ook een uitlegvideo. Die van Sophie is hier te vinden.

De uitlegvideo van Sophie Bekkering

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Natuurkunde-show

De Natuurkunde Olympiade Junior (NOJ) werd voor het eerst georganiseerd in 2014, en is het jongere broertje van de internationale Natuurkunde Olympiades die al sinds 1967 georganiseerd worden voor bovenbouwleerlingen.

Tussen de opgaven door volgden de leerlingen een programma met een demonstratie van het beroemde twee-spleteninstrument uit de quantummechanica, een natuurkunde-show met veel vloeibaar stikstof van het natuurkundecircus RINO, en een lezing van neutrino-natuurkundige Dorothea Samtleben.

Eerste vrouwelijke winnaar

De belangstelling voor de NOJ groeit. Aan de vooronden deden dit jaar zo’n drieduizend leerlingen mee, waarvan de helft meisjes. In de finale deden een recordaantal van 8 meiden mee, en Sophie Bekkering is de eerste vrouwelijke winnaar. ‘Alledrie de universiteiten hopen natuurlijk dat je daar komt studeren’, verzekerde Mooldijk haar.

Alle 33 deelnemers aan de Natuurkunde Olympiade Junior 2019

De Natuurkunde Olympiade Junior is een intitiatief van het Delta Instituut voor Theoretische Natuuurkunde, en wordt georganiseerd door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. Het gastheerschap wisselt tussen de Universiteit van Amsterdam, Utrecht en de Universiteit Leiden. Dit jaar ontving het Leidse Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION) de scholieren.

Delta ITP is één van de Zwaartekracht-programma’s van NWO, waarin de afdelingen theoretische natuurkunde van de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam samenwerken.

tekst: Bruno van Wayenburg