Patricia Kret wint Fruinprijs 2019

Er worden veel goede afstudeerscripties geschreven door de studenten die hun Leidse geschiedenisopleiding ermee afronden. Alleen de allerbeste scripties worden voorgedragen voor de Fruinprijs: de jaarlijkse prijs voor de beste onderzoeksmaster-, master- of Europaeumscriptie van de Opleiding Geschiedenis.

Juryvoorzitter Bart van der Boom reikt het certificaat uit aan winnares Patricia Kret

Dit jaar bestond de jury uit juryvoorzitter Bart van der Boom van Vaderlandse Geschiedenis, Marion Pluskota van Economische en Sociale Geschiedenis en Miko Flohr van Oude Geschiedenis. Voor de Fruinprijs waren dit jaar dertien scripties genomineerd die opvielen door originaliteit, methodologie en argumentatie.

De jury was onder de indruk van het werk van alle genomineerden: Zuk Zupans, Patricia Kret, Wang Banban, Marijke Kooijman, Willemijn Tuinstra, T.L van der Meulen, C. Smit, Pieter Bart, Rivka Otten, Joshua Alston, Dorien Kuipers, Laurian Kuipers, Edurne de Wilde.

Winnaar

De winnende scriptie werd geschreven Patricia Kret en is getiteld Functions of amulets: the power of objects in the ancient worldDe scriptie is een systematisch onderzoek naar de krachten die men in de Grieks-Romeinse oudheid toeschreef aan amuletten. Net als in veel andere culturen werden ook in de oudheid aan allerlei objecten helende en kwaad afwerende krachten toegeschreven. Patricia heeft onderzocht hoe dit werkte. Wat voor soort objecten zijn amuletten nou eigenlijk? Waarom gebruikte men ze? Hoe werd zo’n amulet gemaakt en gebruikt? Waaraan ontleende het zijn kracht? Welke rol speelden het in rituelen?

Patricia heeft een groot aantal papyri uit het Egypte van de eerste eeuwen van onze jaartelling gebruikt om het culturele systeem waarbinnen deze amuletten werden gemaakt en gebruikt in kaart te brengen. Ze laat zien dat angst over gezondheid en welzijn aan de basis lag van het gebruik van amuletten, en dat voor het begrip van de betekenis van amuletten niet zozeer hun uiterlijk van belang is, maar de rituele processen van hun vervaardiging. De kracht van een amulet zat erin dat het de drager omgaf met een soort beschermende cirkel – de scriptie laat goed zien dat deze notie van ‘encirclement’ een breder kenmerk van de Grieks-Romeinse rituele cultuur was. Met deze benadering begeeft de scriptie zich op een terrein van de antieke mentaliteitsgeschiedenis waarin gewone mensen met hun alledaagse angsten en overtuigingen centraal staan. De scriptie past daarmee goed in groeiende aandacht van historici voor de leefwereld van gewone mensen.

De jury was bijzonder onder de indruk van de aanpak die breed is, zowel in tijdsperiode als in methodologie, maar ook precies, welomschreven en theoretisch onderlegd. Voeg daarbij de heldere argumentatie en aantrekkelijke schrijfstijl en Patricia Kret verdient de Fruinprijs 2019.

Prof. Jeroen Duindam spreekt over dynastieën

Openingscollege Geschiedenis

De uitreiking van de Fruinprijs vond op 3 september plaats tijdens het Openingscollege van de opleiding Geschiedenis in het Academiegebouw. Traditiegetrouw opent een docent van de opleiding in september ten overstaan van alle nieuwe eerstejaars studenten en collega's het nieuwe opleidingsjaar met een speciaal college. Dit jaar sprak Jeroen Duindam over 'Dynastie: vaders en zonen?!'

Fruinprijs

Sinds 1989 wordt de jaarlijkse Fruinprijs uitgereikt aan de beste geschiedenisscriptie van de Universiteit Leiden. De prijs bestaat uit een oorkonde, een bos bloemen, en een geldbedrag. Robert Fruin, naamgever van de prijs, was de eerste hoogleraar Vaderlandse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij wordt gezien als één van de grondleggers van de geschiedwetenschap in Nederland.