Happy Birthday LUC The Hague

LUC The Hague viert 9e verjaardag!

LUC The Hague Dies Natalis column door Onderwijsdirecteur Lieke Schreel

Ruim tien jaar geleden, op 15 juli 2009, ontvingen we het goede nieuws dat het Liberal Arts & Sciences programma van LUC was goedgekeurd. Krap twee maanden na de visitatie. Ik kan me die visitatie nog levendig herinneren: het was zenuwslopend en niet alleen de toekomst van het programma hing ervan af maar ook de mijne, die er nauw mee verbonden was. We waren volop aan het dromen en liepen rond met hoopvolle plannen voor LUC, een plek waar het lesgeven centraal zou staan binnen het instituut. Met bijzonder gemotiveerde studenten van over de hele wereld die les zouden krijgen van bijzonder gemotiveerde docenten van over de hele wereld en die samen een sterke community zouden vormen vol ambities en plannen om de wereld te verbeteren. Op 29 september 2009 nam het College van Bestuur het besluit om de plannen voor Leiden University College The Hague in gang te zetten en, zoals jullie inmiddels allemaal weten, precies een jaar later opende LUC officieel haar deuren. We zijn vast van plan om volgend jaar LUC's 10e verjaardag in stijl te vieren maar dit jaar hebben we genoeg taart voor iedereen.

Na 14 lange maanden wachten sinds de laatste visitatie, ontvingen we aan het begin van deze zomer, op 15 juli 2019, het goede nieuws dat de accreditatie voor het Liberal Arts & Sciences programma van LUC voor de tweede keer verlengd is. Nog een visitatie die in mijn herinneringen gegrift staat omdat LUC inmiddels behoorlijk wat kon laten zien en delen met de commissie. Veel van de oorspronkelijke dromen zijn uitgekomen en vaak zelfs beter dan we jaren geleden durfden te hopen. We konden laten zien hoe ons curriculum zich ontwikkeld heeft, hoe we ons blijven inspannen om steeds weer het beste uit onszelf te halen. Maar we konden ook de LUC community laten zien en delen. Van de Pantomime tot de sportactiviteiten, van poëzie naar dans en nooit maar dan ook nooit in mijn wildste dromen had ik ooit kunnen dromen dat een karaoke-optreden daar ook onderdeel van zou zijn.

En wat een geweldige ontdekkingstocht is het geweest, deze afgelopen jaren! Een ontdekkingstocht waarin we het ene gebouw voor het andere verruilden, waarin we van vijf majors naar acht gingen en weer terug naar zes, waarin we begonnen met 114 studenten en we er nu 654 hebben en 987 alumni die zich bij ons hebben aangesloten voor hun eigen LUC-ontdekkingstocht. De resultaten van deze ontdekkingstocht worden langzaamaan zichtbaar: niet alleen dankzij de alumni die inmiddels hun plek op de arbeidsmarkt weten te vinden en die afgelopen zaterdag terug waren om hun ervaringen en inzichten te delen met de huidige studentenpopulatie. Maar ook dankzij het hoge niveau waarop onderwijs wordt gegeven bij LUC en dat we steeds vaker met anderen delen. In het afgelopen jaar werkten staf en studenten samen aan een boek getiteld: The Art of Engaging Teaching. Best practices from LUC. Onze unieke Global Challenges-lessen vormden de aanleiding voor een nieuw lesboek: Food and Sustainability waarin collega's uit verschillende disciplines hun inzichten delen over hoe om te gaan met deze uitdaging. Een van onze collega's is een van de vijf nieuwe leden van Leiden Teachers' Academy, een andere was genomineerd voor de jaarlijkse LUS Onderwijsprijs en tijdens het Onderwijs Festival afgelopen voorjaar deelden veel van onze collega's hun lesmethoden met andere collega's. LUC studenten zitten in de selectiecommissies voor de Comenius onderwijssubsidies en ook in accreditatiecommissies, terwijl weer een andere collega zojuist begonnen is aan het Leiden-Delft-Erasmus Educactional Leadership programma. En dat allemaal terwijl ze druk bezig zijn met lesgeven, hoogstaand onderzoek publiceren en ze ook nog buiten de lessen om tijd weten te maken voor hun studenten. Met regelmaat worden er nieuwe dromen en hoopvolle plannen aan het lijstje toegevoegd. Als Onderwijsdirecteur zou je met minder tevreden zijn.

Maar er is nog veel meer. Terwijl ik deze column aan het schrijven ben, wordt in ons auditorium een Teach-In gehouden. Naar aanleiding van het klimaatprotest in Den Haag eerder vandaag zijn LUC docenten, stafleden en studenten samen met vele andere geïnteresseerden bijeen gekomen om van elkaar te leren en te praten over klimaatverandering. Het ultieme 'building knowledge for a better world'.

En terwijl LUC haar tiende jaar ingaat, kan ik alleen maar stellen dat de weg die voor ons ligt er veelbelovend uitziet. We zullen ongetwijfeld weleens een richting worden opgestuurd die we niet hadden verwacht, we zullen de nodige hobbels en misschien zelfs wel een paar beren tegenkomen, maar LUC zal door blijven gaan en zich blijven inzetten om de dromen en hoopvolle plannen waarmee we tien jaar geleden begonnen te verwezenlijken.

Happy Birthday LUC, op weg gaan naar een geweldige toekomst!