Zwaartekracht-beurs voor het samenbrengen van menselijke en kunstmatige intelligentie

Het project Hybrid Intelligence ontvangt 19 miljoen euro uit het Zwaartekracht-programma van NWO. Het consortium bestaat uit zes Nederlandse universiteiten en combineert menselijke en kunstmatige intelligentie, met als doel de menselijke intelligentie te versterken in plaats van te vervangen. De Leidse hoogleraren Catholijn Jonker en Holger Hoos zijn betrokken bij het project.

Kunstmatige intelligentie en de mens: synergie

De zes universiteiten zullen theorieën en methoden ontwikkelen voor intelligente systemen die samenwerken met mensen, die zich aanpassen aan dynamische omstandigheden en die hun eigen acties kunnen verklaren. In het onderzoeksvoorstel staat het volgende: ‘De uitdaging is het bouwen van intelligente systemen die de menselijke intelligentie vergroten en versterken in plaats van vervangen, die onze sterke punten benutten en onze zwakke punten compenseren. Virtuele agents en robots zullen kinderen met concentratieproblemen helpen om beter te studeren. Of virtuele agents zullen samenwerken met wetenschappers aan grootschalige analyse van de literatuur, nieuwe hypothesen formuleren en helpen bij het ontwerpen van experimenten om deze te testen.’

Catholijn Jonker

De herder en zijn hond

Catholijn Jonker licht het doel van het project toe op de website van de TU Delft: ‘In het Hybrid Intelligence-project werken we aan een symbiose tussen artificiële en menselijke intelligentie die onze menselijke intelligentie versterkt. Vergelijk het met een herdershond die de schapenhoedende capaciteiten van een herder versterkt. Deze samenwerking tussen de VU, de TU Delft, Leiden en andere partners zal een grote, fundamentele bijdrage leveren op al die gebieden van kunstmatige intelligentie die nodig zijn om die symbiose te verwezenlijken.’

Holger Hoos

Leiden

Holger Hoos: ‘Het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) is als instituut sterk gericht op kunstmatige intelligentie en gerelateerde gebieden. Deze Zwaartekrachtbeurs zal ons in staat stellen om die focus te versterken en om onze competenties op een nationaal niveau te laten zien.’ Hoos is mede-initiatiefnemer van de Confederated Laboratories for AI Research in Europe (CLAIRE), dat zich hardmaakt voor een centrale Europese hub voor kunstmatige intelligentie. ‘HI staat op een lijn met de opkomende Europese focus op mensgerichte kunstmatige intelligentie. Het maakt ook sterk gebruik van de visie voor Europese excellentie in AI die wordt nagestreefd door CLAIRE,’ concludeert hij.

Het project wordt geleid door Frank van Harmelen van de VU Amsterdam en is een unieke samenwerking tussen Amsterdam (VU & UvA), Delft, Groningen, Leiden en Utrecht. Catholijn Jonker is een van de vier mede-aanvragers van het programma. Ze is hoogleraar Interactive Intelligence aan de TU Delft en hoogleraar Inzichtelijke kunstmatige intelligentie aan de Universiteit Leiden. Hoogleraar Machine Learning Holger Hoos is een van de deelnemers van het programma.