Naturalis heropend: wetenschappers in het museum

Op zaterdag 31 augustus opent een vernieuwd Naturalis haar deuren voor het publiek. In het onderzoekscentrum van Naturalis werken veel onderzoekers die ook verbonden zijn aan de Universiteit Leiden. Hun werkplek is ook grondig verbouwd, en het museumpubliek kan hen nu letterlijk op de vingers kijken.

Bij de verbouwing van Naturalis, die ruim twee jaar heeft geduurd, zijn ook de onderzoeksafdelingen en laboratoria onder handen genomen. Nu zitten de onderzoekers met zijn allen in hetzelfde gebouw, waarin ook de laboratoria zijn gevestigd. Maar een nog grotere verandering is dat in het nieuwe museum het onderzoek zelf ook veel zichtbaarder is.

Wetenschappers aan het werk in het museum

De zaal LiveScience geeft de bezoeker een blik op het werk van onderzoekers: er wordt getoond wat er in het onderzoeksinstituut gebeurt. Deze zaal heeft als enige ramen naar buiten, waardoor het wetenschappelijk werk in Naturalis letterlijk (en gratis!) in de etalage staat. Soms zullen wetenschappers een deel van hun werkzaamheden in de zaal ‘live’ uitvoeren. Denk aan het prepareren van de botten van de recent opgegraven Triceratops, of het onderzoeken van mogelijk nieuwe soorten. Maar ook wetenschappers die met elkaar in gesprek gaan, terwijl het museumpubliek erbij staat.

Het Leidsch Dagblad sprak uitgebreid met wetenschappelijk directeur Maaike Romijn over de nieuwe werkplekken van de onderzoekers 'in' het museum. Lees meer

Naturalis en de Universiteit Leiden

Het Naturalis Biodiversity Research Centre is het nationaal onderzoeksinstituut op het gebied van biodiversiteit. Er werken meer dan 120 wetenschappers, waarvan een aantal ook bij de Universiteit Leiden zijn aangesteld. Zes Leidse hoogleraren zijn werkzaam bij Naturalis: Peter van Welzen, Nicole de Voogd, Koos Biesmeijer, Menno Schilthuizen, Tinde van Andel en Erik Smets. Bovendien werken de onderzoekers ook vaak samen met wetenschappers van bijvoorbeeld het Instituut Biologie of het Centrum voor Milieuwetenschappen, maar ook met het Leiden Institute for Advanced Computer Science.