Een nacht vol ontdekkingen

Je leert de Leidse wetenschap pas écht kennen in de Nacht van Ontdekkingen. Op 21 september krijg je in de oude binnenstad een programma vol lezingen, talkshows, muziek, theater en excursies. Wij selecteerden alvast een paar leuke optredens.

Fotoshoot in de stijl van Rembrandt

Dankzij fotograaf Andor Kranenburg kun je op de foto alsof je op een doek van Rembrandt staat! De fotograaf weet het licht na te bootsen waar de beroemde Hollandse meester om bekend stond, en bovendien zijn er dozen vol attributen – kragen, kant en korsetten – die je terugbrengen naar die goede oude tijd. In 2019 is het 350 jaar geleden dat Rembrandt overleed, en dat wordt uitgebreid herdacht in zijn geboorteplaats Leiden. En dus ook in de Nacht van Ontdekkingen. Bonustip: volg ook de schilderles!

De leukste wetenschappers van de Universiteit Leiden

De Universiteit Leiden is natuurlijk goed vertegenwoordigd tijdens de Nacht. De leukste wetenschappers geven acte de présence. Zo kun je bijvoorbeeld gaan luisteren naar een aantal deelnemers van FameLab, een wedstrijd waarin jonge wetenschappers hun onderzoek pitchen in een kort lekenpraatje. Je hoort verder alles over vuur in de prehistorie, het factchecken van nieuwsberichtenrazendinteressante exoplaneten en nog veel meer. Voor studenten is de lezing van neurowetenschapper Sabine Peters waarschijnlijk extra interessant. Zij geeft antwoord op de vraag waarom jongeren tot diep in de nacht uitgaan en zoveel alcohol drinken

In bed met wetenschapsjournalist Maarten Keulemans

Slapen, vrijen, lezen: we doen het allemaal in bed. In een serie bedverhalen gaat wetenschapsjournalist Maarten Keulemans (De Volkskrant) op zoek naar de mooiste wetenschappelijke bevindingen over onze bedgewoonten. Onderzoekers van de universiteiten van Leiden, Utrecht en Amsterdam worden stevig aan de tand gevoeld door Keulemans. En last but not least zingt Mila – een Oost-Europa-koor – Maarten in slaap met slaapliedjes uit Roemenïe, Oekraïne en Letland. Welterusten!

Op de planken: Lucky Fonz III & Paul de Munnik

Maestro, musica! De Nacht zou niet compleet zijn zonder deuntjes hier en bandjes daar. Paul de Munnik kennen we natuurlijk allemaal van het duo Acda & De Munnik. Sinds zij in 2015 ieder hun eigen weg gingen, heeft De Munnik in 2016 en 2018 albums uitgebracht. In de Nacht van Ontdekkingen loodst hij het publiek samen met gitarist Patrick van Herrikhuyzen rustig en geestig langs wat hem raakt en inspireert. Ook hebben we Lucky Fonz III in huis, een van Nederlands meest geliefde zangers en live-artiesten. Met zijn gekke humor, sterke interactie met het publiek en ontroerende liedjes verovert hij de harten van het publiek bij grote festivals en kleine theatershows.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Antieke telescopen in de Oude Sterrewacht

De Oude Sterrewacht van Leiden is het oudste nog werkende observatorium ter wereld. Al sinds 1633 bekijken hier de slimste onderzoekers de sterren en planeten van dichtbij. Deze rondleiding neemt je mee door het gebouw, en natuurlijk krijg je de kans om zelf door de antieke telescopen te spieken. We hopen op een heldere hemel!

Excursie Rembrandt en de Universiteit Leiden

Minerva, Saskia, dokter Tulp en Marten (van Oopjen): ze werden geportretteerd door Rembrandt en hangen nu uitvergroot aan universiteitsgebouwen aan en rondom het Rapenburg. Wandel langs deze doeken van Rembrandt en ontdek de band tussen de beroemde schilder en de Universiteit Leiden. Deze excursie wordt drie keer gegeven in het Nederlands (om 20.00, 22.00 en 21.00 uur). Om mee te doen aan een excursie moet je je inschrijven bij het excursiepunt op de kade van het Rapenburg tegen het Academiegebouw. Dit is tevens het verzamelpunt. Er kunnen maar vijftien bezoekers meedoen per excursie dus schrijf je op tijd in.

Varen langs de geheimen van Leiden

Ken jij alle geheimen van Leiden al? Stap aan boord van een rondvaartboot en ga op avontuurlijke podcasttour met het komische duo Blinde Paniek. Maak kennis met de bezienswaardigheden van de stad, vaar in het spoor van de geuzen en kom erachter waar de beruchte balpenmoord is gepleegd. Robbert en Julie van Blinde Paniek laten je via hun podcast een luchtige mix van obscure weetjes en historische hoogte- en dieptepunten horen. Dus stap in en dobberen maar.

Volledig programma en tickets

Alle optredens vind je op de website van de Nacht van Ontdekkingen. Tickets zijn 19,50 euro, studenten betalen 14,50 euro.