Middag van Ontdekkingen voor kinderen

Als prelude voor de Nacht van Ontdekkingen vindt in Leiden op 21 september de Middag van Ontdekkingen plaats, voor kinderen vanaf 8 jaar. Wetenschappers vertellen spannende verhalen en de kinderen gaan zelf proefjes doen.

De middag duurt van 13.30 tot 16.30 uur. Het hele programma vindt plaats in het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) aan het Rapenburg. De toegang is vrij en aanmelden hoeft ook niet. Ouders zijn welkom maar alleen onder begeleiding van hun kinderen. Het initiatief voor de Middag van Ontdekkingen komt van de Nationale Wetenschapsagenda.

Tasforce Drijfvuilvissers plastic bekertjes plasticsoep soup
Leidse studenten, de 'Taskforce Drijfvuilvissers' haalden heel veel plastic bekertjes uit de Leidse grachten.

Enkele onderdelen uit het programma

Planten kunnen heel slim zijn als ze willen overleven. Bioloog Iris Keizer van de Universiteit Leiden neemt er een paar mee uit de Hortus botanicus, schuin tegenover het Rijksmuseum van Oudheden. Door te kijken, proeven en voelen, en vragen te beantwoorden kunnen de kinderen zelf bedenken welke slimme trucjes een plant uithaalt.

Als je verliefd bent, ben je heel gelukkig en zie je alles door een roze bril. Een verliefd stelletje is al van verre te herkennen. De Leidse psycholoog Iliana Samara doet onderzoek naar verliefdheid. Bestaat liefde op het eerste gezicht? Wat gebeurt er bij die eerste ontmoeting eigenlijk? Kinderen die meedoen aan dit proefje ontdekken of ze kunnen zien of mensen meteen verliefd op elkaar kunnen worden.

Niet alleen zeedieren hebben een maag vol plastic, mensen eten ongeveer één bankpas aan plastic per week. Er zit veel plastic in onze grachten, rivieren, zeeën en oceanen. De plasticsoep die daardoor is ontstaan, hebben we zelf gemaakt. We gooien plastic zakjes, patatbakjes, bekertjes en confetti in het water, of het waait erin. Wat is eigenlijk allemaal van plastic gemaakt? En hoe goed kun jij plastic spotten? De kinderen onderzoeken samen met wetenschappers van de Leidse universiteit hoeveel plastic uit de Leidse grachten de zee bereikt.

Stemherkenning
Een stem herkennen is nog een hele kunst.

Wat biedt het programma nog meer?

Spannende wetenschapsverhalen:

• Rients de Boer: Schrijven in spijkerschrift
  • Merle de Kreuk: Waar blijft mijn drol?
  • Christa van der Heijden: Kun je je dromen sturen?

Andere proefjes en testjes:

• Bart Clauwens: Praat met een alien
  • Museum Boerhaave komt met diverse proefjes en testjes naar het RMO
  • Robin de Lange: Leren in virtual reality
  • Meike de Boer: Kun jij goed stemmen herkennen?