Aart Hendriks benoemd in Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Den Haag

De Minister van VWS heeft Aart Hendriks, hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit Leiden, benoemd als lid-jurist in het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg (RTG) te Den Haag.

De benoeming gaat in per 1 september 2019 en geldt voor een periode van zes jaar. De benoeming geldt tegelijkertijd voor de Regionale Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg te Amsterdam, Groningen, Zwolle en Eindhoven.

Patiënten en andere belanghebbenden kunnen bij het RTG een tuchtklacht indienen tegen artsen en andere beroepsbeoefenaren die staan ingeschreven in het BIG-Register. Een tuchtklacht bij het RTG wordt in de regel beoordeeld door twee juristen, waaronder de voorzitter, en drie beroepsgenoten.

Onder bepaalde voorwaarden kunnen klager en aangeklaagde tegen een uitspraak van het RTG hoger beroep aantekenen. De zaak wordt dan behandeld door het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Dit college omvat drie juristen, waaronder de voorzitter, en twee beroepsgenoten.

Meer informatie over Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg