Ontdek bijzondere verborgen plekken van de universiteit deze zomer

Deze zomer kan iedereen – Leidenaren, dagjesmensen, toeristen – de mooiste gebouwen van de Leidse universiteit in de binnenstad bezoeken met een rondleiding. De exclusieve zomerse rondleidingen bieden een kijkje achter de deuren van het Academiegebouw, het P.J. Veth gebouw en de Bibliotheek Thysiana. Gebouwen met een eeuwenoude en rijke geschiedenis.

In alle talen

Studenten van de opleiding Geschiedenis leiden de bezoekers rond. De rondleidingen zijn op vier dagen in de week, van dinsdag tot en met vrijdag, van 23 juli tot en met 29 augustus en worden meestal in het Nederlands en ook een aantal keer in het Engels gegeven. Er zijn ook vertalingen op papier beschikbaar in het Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Frans, Russisch, Japans en Chinees. Studenten van de talenopleidingen van de universiteit hebben de teksten van de rondleiding vertaald.

De collegebanken in het PJ Vethgebouw laten meer dan honderd jaar aan ingekraste studentennamen zien.

P.J.Vethgebouw

Het oorspronkelijk Botanisch Laboratorium en Rijksherbarium, diep verscholen in de smalle Nonnensteeg naast het Academiegebouw, is de afgelopen jaren grondig verbouwd voor de Faculteit Geesteswetenschappen. Het gebouw is in volle glorie te aanschouwen vanuit de voortuin van de Hortus botanicus en kent een rijke geschiedenis. In 1964 beschikte het herbarium onder meer over 2,5 miljoen planten en 2.500 strekkende meter aan boeken. Het huidige onderzoek- en onderwijsgebouw dat is vernoemd naar de 19e eeuwse hoogleraar Land- en Volkenkunde P.J. Veth, is rijk aan unieke elementen die tijdens de renovatie behouden zijn, en is daarom het bezoek meer dan waard.

Foto boven: in de collegezaal van het PJ Vethgebouw zijn de originele banken en tafels na restauratie teruggeplaatst.

In de Bibliotheca Thysiana staat een originele én werkende boekenmolen uit de 17e eeuw. Het is het enige bewaard gebleven exemplaar in Nederland.

Thysiana

Weinig plekken in Nederland kennen zo’n rijke boekengeschiedenis als het Leidse Rapenburg. Johannes Thysius, ofwel Johan Thys, liet na zijn dood in 1653 zo’n 2.500 boeken na en duizenden pamfletten. Hij bepaalde in zijn testament dat er een bibliotheek – de Bibliotheca Thysiana – moest worden gebouwd, grenzend aan de Groenhovengracht waar belangstellenden, veelal studenten en geleerden, de werken konden bestuderen. De eeuwenoude boeken kunnen nog steeds worden geleend, maar deze worden inmiddels opgevraagd en bestudeerd in de Universiteitsbibliotheek aan de Witte Singel. Thysiana, dat zelden open is, toont haar schatten vier maal in augustus tijdens de zomerse rondleidingen.

Een uniek kijkje achter de schermen

Wilde je altijd al eens het Zweetkamertje in het Academiegebouw bezoeken, ben je benieuwd naar het onlangs gerestaureerde P.J. Vethgebouw of zou je wel eens een keer de zeventiende-eeuwse Bibliotheek Thysiana van binnen willen bekijken? De kosten voor een rondleiding zijn 4,44 euro per persoon, dit is inclusief koffie of thee in het Grand Café van de Hortus botanicus na afloop van de rondleiding.

Kaartverkoop en data