Rianne de Kleine onderzoekt post-traumatische stress met een Veni-beurs

Kunnen we de behandeling van posttraumatische stress-stoornis (PTSS) verbeteren? De jonge veelbelovende psycholoog Rianne de Kleine krijgt een Veni-beurs om gedurende drie jaar haar onderzoeksideeën over behandeling van post-traumatische stress uit te werken. Op de LIBC-publieksdag 11 oktober geeft De Kleine de flashtalk: 'Traumatische herinneringen: PTSD'.

Rianne de Kleine

Wanneer we nieuwe inzichten uit het laboratorium toepassen op de behandeling van PTSS, profiteren patiënten daar dan van? Op deze vraag wil De Kleine een antwoord vinden.

Blootstellen aan herinneringen

PTSS is een veelvoorkomende en ernstige psychische stoornis, die mensen kunnen ontwikkelen na het meemaken van een traumatische gebeurtenis. Mensen die lijden aan PTSS vermijden gedachten aan het trauma en plaatsen of situaties die hen aan het trauma doen denken. In de psychologische behandeling van PTSS doen patiënten precies hetgeen wat zij vrezen: zij stellen zich bloot aan de herinneringen van het trauma. Deze blootstellingstherapie - exposure therapie - is bewezen effectief en geldt als een van de eerste keus behandelingen in de richtlijn voor de behandeling van PTSS.

Laboratoriummodel

Helaas zijn de effecten van deze behandeling suboptimaal: ongeveer 50% van de mensen knapt niet of onvoldoende op van de behandeling. De Kleine: 'Er is veel laboratorium onderzoek gedaan naar de werkingsmechanismen van exposure. Dit labmodel heeft een aantal veelbelovende strategieën opgeleverd om de werkingsmechanismen van exposure te versterken en daarmee de effecten te verbeteren. Deze strategieën zijn aanpassingen in de manier waarop we exposure-sessies aanbieden aan onze patiënten.'

Oude en nieuwe strategie

De vraag is nu of deze strategieën ook werken in de klinische praktijk. Het doel van dit Veni-project is om drie verschillende strategieën te toetsen in een korte interventie. De Kleine: 'Door “oude-stijl” exposure te vergelijken met de “nieuwe-stijl exposure” kunnen we zien of de toepassing van de nieuwe strategieën inderdaad tot betere resultaten leidt.'

Klinisch onderzoek is altijd een team-inspanning

De Kleine: 'Dit type onderzoek duurt doorgaans lang en vraagt een grote inzet van veel mensen. Het is fijn om op een afdeling te werken waar dit soort onderzoek gewaardeerd en ondersteund wordt.' Op de afdeling Klinische Psychologie werd recent een groot klinisch onderzoek naar de exposure behandeling van PTSS afgerond (IMPACT trial, samen met PsyQ Psychotrauma en de Radboud Universiteit).

De ervaringen met exposure tijdens dit onderzoek hebben bijgedragen aan de uitwerking van de ideeën voor dit nieuwe Veni-project. Uiteindelijk hoop ik met mijn onderzoek bij te dragen aan effectievere behandelingen voor mensen die lijden aan PTSS.'

Veni's 2019 - honoreringspercentage 14 %

Externe deskundigen uit de betreffende vakgebieden hebben de 1151 aanvragen met behulp van peer review beoordeeld, 166 zijn gehonoreerd. Met deze Veni-ronde is een totaalbedrag van 41,5 miljoen euro gemoeid. Een Veni-beurs van maximaal 250.000 euro geeft jonge wetenschappers gedurende drie jaar de kans om hun ideeën verder uitwerken.
Vernieuwingsimpuls Veni

Flashtalk Rianne de Kleine: 'Traumatische herinneringen: PTSD'