Tanja Masson over de maan: van wie is die eigenlijk?

De maan spreekt aan. Je kon er komen, dus de mens ging erheen. Ruimterechtdeskundige Tanja Masson verkent in de Universiteit van Nederland de nieuwe vragen die dat oproept. Van wie is de maan nu eigenlijk en van wie de waardevolle grondstoffen die er zijn aangetroffen?

Het wordt naar verwachting steeds drukker op de maan, vertelt Tanja Masson in haar minicollege. De Amerikanen waren er het eerst maar anderen hebben zeker ook belangstelling. Zoals India. Niet het minst vanwege grondstoffen als titanium, platina en helium 3 die op de maan zijn gevonden. Groepen landen maakten afspraken over het 'eigendom' van de maan en haar grondstoffen. Maar hoe stevig staan die afspraken eigenlijk? En welke landen legden zich juist niet vast?

Van wie is de maan?

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of