Onderwijsblad Vives op bezoek bij Felienne Hermans

Met het Programming Education Research Lab doet Felienne Hermans onderzoek om programmeren voor iedereen beschikbaar te maken. In onderwijsblad Vives legt zij uit waar de onderzoeksgroep zich mee bezig houdt en hoe zij te werk gaan.

‘Wij zijn al aan verschillende deelonderzoeken bezig, met als rode draad: programmeren voor iedereen. Niet alleen voor jongens uit gezinnen waar al programmeerinteresse is, maar ook voor meisjes en voor kinderen die thuis weinig mee krijgen op dit gebied,’ vertelt Hermans tegen Vives. Maar hoe doe je dit? Volgens de onderzoekers is er nog niet genoeg duidelijkheid over hoe je een programmeerles opbouwt.

Stevigere basis nodig

Bestaande lesmethodes en leerboeken zorgen niet voor de juiste vooruitgang bij kinderen. Hermans in Vives: ‘In programmeerland heerst de opvatting dat je kinderen vooral zelf moet laten exploreren. Maar exploreren blijkt toch niet zo goed te werken. Kennelijk is er een stevigere basis als kinderen eerst theorie aangeleerd krijgen. Kinderen hebben dan een dieper begrip van de programmeerconcepten en durven daardoor meer uit te proberen en raken minder snel gefrustreerd als iets niet lukt.’

Gerichte uitleg en veel oefenen

In het onderwijs gebruiken ze deze aanpak al jaren, maar onder programmeurs heerst de opvatting om kinderen te laten exploreren nog steeds. De onderzoeksgroep van Hermans analyseerde alle programmeerboeken voor kinderen, en concludeerde dat alle methoden deze insteek hebben. Volgens Hermans werkt gerichte uitleg en veel oefenen veel beter.

‘Wij kwamen na ons onderzoek uit bij een onderzoek van Paul Kirschner over directe instructie. We deden een experiment waarbij we code voorlazen aan een groep kinderen. Een andere groep kinderen kreeg deze aanpak niet. De voorleesgroep scoorde later beter op syntax,’ legt Hermans uit. ‘Ook al zijn computational thinking en logisch nadenken belangrijke leerdoelen, als je de syntax niet beheerst kom je nooit verder. Je kunt niet tegen een leerling zeggen “Hier heb je de handleiding van Phyton, ga je gang!”’

Herkenbaarheid voor leerkrachten

Voor leerkrachten is deze aanpak heel herkenbaar. Volgens Hermans is het belangrijk om een aanpak te vinden die herkenbaar en prettig is voor de leerkrachten. Hier doet zij met haar onderzoeksgroep nog meer onderzoek naar.

Lees het volledige artikel over PERL, geschreven door zelfstandig onderwijsjournalist Carla Desain, in Vives.