Niet meer ‘anders’ zijn: Moritz Jesse in Madrid over Integratie van Immigranten

Dr. Moritz Jesse, universitair hoofddocent Europees Recht aan het Europa Instituut Leiden, sprak tijdens de 26ste International Conference of Europeanists over de juridische transitie van buitenstaanders naar leden van de maatschappij. De internationale conferentie vond in juni plaats in Madrid.

Tijdens zijn presentatie legde Jesse uit hoe immigranten in maatschappijen die lidmaatschap en rechten op grond van nationaliteit bepalen altijd juridisch buitenstaanders zullen zijn. In de context van Europees burgerschap, EU-vrij-verkeersregels, en EU-migratiewetgeving voor derdelanders moeten steeds meer immigranten en nationale autoriteiten naar Europese regels kijken om de status, rechten en plichten van buitenlanders te bepalen.

Jesses presentatie was gebaseerd op zijn boek The Civic Citizens of Europe en de uitkomsten van zijn NWO VENI onderzoeksproject The Others Amongst Us. De onderwerpen immigratie, grenzen van staten en de status van individuele migranten zijn kort verbonden met vraagstukken omtrent nationale soevereiniteit. Daarom paste zijn presentatie ook goed bij de algemene titel en het onderwerp van de conferentie: Sovereignties in Contention: Nations, Regions, and Citizens in Europe.