Nadenken over jezelf en je ideale baan

Hoe zet je jezelf neer als een professional? Daar draaide het om in de workshop Personal Branding, voor jonge alumni. Op 22 juli verzamelden 45 van hen zich in PLNT, het Leidse centrum voor innovatie en ondernemerschap.

Sjoerd en Maaike Personal Branding
De workshopbegeleiders: Sjoerd Louwaars en Maaike Spuij

Een beetje passief luisteren was er niet bij voor de deelnemers. In de minder dan twee uur durende workshop zetten de workshopleiders – directeur Innovatie van PLNT Sjoerd Louwaars en trainee Maaike Spuij – hen ertoe aan hard over zichzelf na te denken. Wie ben ik en wat wil ik? Het ging stap voor stap, maar wel dwingend, aan de hand van opdrachten. De kern van de workshop heette: BV JIJ. Wat is je track record, wat is je unique selling point, welke hoek van de markt spreekt je aan, waar liggen jouw kansen en hoe ziet je dreamjob eruit?

Het ideaal

De verschillende opdrachten resulteerden in de ideale vacature of het ideale werk- als freelancer of zzp-er – door de deelnemer zelf op te tekenen. Ongeacht of een dergelijke vacature/dergelijk werk wel bestond, of ooit zou bestaan. Veel deelnemers vonden dat moeilijk maar het was ook een eyeopener. ‘Het is toch een hele andere manier van denken dan steeds maar proberen je in het keurslijf van een vacature te wringen’, zei een van hen.

Personal Branding Alumni
De helft van de groep

Het actieplan

En dan het actieplan: waar wil je zijn over drie jaar en welke stappen daarheen wil je over een jaar gezet hebben? Wat moet je over drie maanden in gang hebben gezet en wat kun je de komende 24 uur al doen? Want – terug naar het begin van de workshop – als je track record niet in lijn is met je droombaan, kun je er maar beter voor zorgen dat dat wél het geval is. En daarvoor zijn stappen nodig.

De deelnemers werden zo opgestuwd om de flow van de workshop vast te houden en onmiddellijk om te zetten in actie. Wat konden ze bijvoorbeeld vanavond nog doen? Een mailtje sturen aan iemand die iemand kent op een ambassade in Griekenland. Kijken in Coursera of er een passende MOOC is. Je verdiepen in het bedrijf waar je wilt werken.

Maar eerst: de afsluitende borrel op het dak van PLNT, een van de meest bijzondere borrellocaties van de stad. Netwerken is immers ook essentieel.

Britt Personal Branding alumni

Drie deelnemers

Britt studeerde taalwetenschap. Ze heeft sinds haar afstuderen, drie jaar geleden alleen tijdelijke banen gehad. ‘De workshop heeft me geholpen een helder beeld van mezelf te krijgen zónder vacature voor me. Ik weet nu dat ik meer vanuit mezelf moet denken en minder vanuit de vacature. Wat heb ik te bieden in plaats van wat men wil.’

Jasper Personal Branding Alumni

Jasper had er behoefte aan een beter, coherent verhaal over zichzelf te kunnen vertellen. Wie ben ik? Hij is ontwikkelaar van zakelijke software. Jasper studeerde technische geneeskunde, een opleiding van Delft en Leiden. ‘Ik ben daarna gepromoveerd, in 2018. Nu ben ik aan het nadenken over wat ik echt wil.’ De medische sector blijft trekken. ‘Philips? Dat is wel een heel groot bedrijf. Mijn voorkeur gaat uit naar kleine onderneming…’

Kiara Personal Branding Alumni

Kiara studeerde notarieel recht en had al een maand na haar afstuderen, twee jaar geleden, een baan. ‘Dat ging best snel.’ De baan geeft haar veel zekerheid ook in financieel opzicht. ‘Dat maakt het lastig om na te denken of ik wel helemaal op mijn plek zit, over wat ik nou echt zou willen. Daarom heb ik me voor de workshop opgegeven, het dwong me om na te denken.’ Niet dat de workshop volledige helderheid bracht. ‘Met rechten zit ik zeker op het goede pad, maar verder weet ik het nog niet.’

Inzicht en actie

De workshop Personal Branding garandeert niet de ideale baan. Wel biedt deelname inzicht en de oproep tot actie.

Kernkwadrant
Een belangrijk instrument was het zogenoemde Kernkwadrant van Daniel Ofman. 1) Neem een van je kerncompetenties: iets waar je goed in bent, bijvoorbeeld efficiency, stappen vooruit kunnen denken of perfectionisme. 2) Welke ergernis aan het gedrag van anderen roept jouw kerncompetentie op bij jou – de allergie? 3) Hoe kun je doorschieten in de kernkwaliteit – de valkuil. 4) En wat is daar het tegenovergestelde van – de uitdaging? Die uitdaging is de nastrevenswaardige ‘uitkomst’.
Een van de deelnemers had het kwadrant fraai ingevuld. ‘Ik ben creatief en innovatief. De valkuil is dat ik daardoor het wiel telkens opnieuw wil uitvinden. Ik moet méér gebruikmaken wat anderen al hebben bedacht, zonder conservatief te worden en alléén maar naar bestaande ideeën te kijken.’ Dat laatste was de uitdaging. In het kwadrant is alles met alles verbonden en het leert je snel je sterkte en zwakte te benoemen.

Het Jonge Alumninetwerk van de Universiteit Leiden organiseert voor afgestudeerden tot 35 jaar maandelijks een activiteit op het op gebied van informatie, ontwikkeling en/of netwerken. Het heeft ook een mentorprogramma. Lees meer.

Tekst: Corine Hendriks
Mail de redactie