Universiteit Leiden houdt vijfde plek op duurzaamheidslijst Sustainabul

Zestien instellingen voor hoger onderwijs worden jaarlijks langs de lat gelegd op het gebied van duurzaamheid. De Universiteit Leiden wist haar vijfde plek van vorig jaar te behouden. Een mooie positie, maar het biedt ook ruimte voor verbetering.

Voor de zevende keer organiseert de ideële organisatie Studenten voor Morgen de duurzaamheidstest voor onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs. Het draait daarbij uiteraard om de mate van duurzaamheid in de bedrijfsvoering, maar ook om hoe duurzaamheid verweven is in onderwijs en onderzoek.

Duurzaam onderzoek scoort goed

Dit jaar deden zestien onderwijsinstellingen mee. Wageningen University kwam als beste uit de bus, met 292 van de maximaal 300 te behalen punten. De Universiteit Leiden haalde 244 punten, en landde daarmee net als vorig jaar op de vijfde plek. Vooral op het gebied van onderzoek scoort Leiden goed: daar werd het maximale aantal punten behaald. Duurzaamheidthema’s spelen een belangrijke rol in het onderzoek van de Universiteit Leiden zoals de circulaire economie, industriële ecologie en biodiversiteit en duurzaamheid.

Integraal in curriculum verweven

De ranking biedt ook aanknopingspunten voor verbetering. Zo kan het thema duurzaamheid nog meer integraal in het curriculum worden verweven. Op dit moment ligt de nadruk op duurzaamheid vooral nog in losse cursussen, de ontwikkeling van MOOCs en in stages en afstudeerprojecten. In de bedrijfsvoering kan onder andere meer nadruk komen op duurzaam investeren (bijvoorbeeld via het pensioenfonds ABP), en het ontwikkelen van een langetermijnvisie op duurzame bedrijfsvoering.