Podcast: waarom praktijkgericht onderzoek niet altijd goed is voor je carrière

Milieukundige Benjamin Sprecher doet praktijkgericht onderzoek voor de gemeenten Leiden en Den Haag. Maar dat is niet zo eenvoudig als het klinkt, vertelt hij in deze aflevering van Enkeltje Wetenschap.

In de Resilient Cities Hub en het Kennisatelier Duurzaamheid laat Sprecher zijn Masterstudenten onder andere onderzoek doen naar de duurzame energietransitie en de rol van groen in de stad. De gemeenten Leiden en Den Haag gebruiken die kennis om beleidsveranderingen door te voeren. Sprecher: ‘Maar op een bepaalde manier snijd je jezelf in de vingers als je teveel tijd besteedt aan het toepasbaar maken van je onderzoek.’

Abonneren

In Enkeltje Wetenschap vertellen wetenschappers van de Universiteit Leiden over de passie voor hun onderzoek. Dat doen ze in minder dan 15 minuten, zodat je de aflevering gemakkelijk luistert in de trein tussen onze universiteitssteden Leiden en Den Haag. We maken de podcast in het kader van ons 444-jarig bestaan.

Benieuwd naar de volgende aflevering? Abonneer je op Enkeltje Wetenschap via de volgende kanalen:

Interview en montage: Merijn van Nuland
Montage: Lieuwe van Slooten
Mail de redactie

Aflevering gemist?

Luister de vorige afleveringen van Enkeltje Wetenschap hier terug. Je hoort onder meer over de rol van vrouwen in de geschiedenis, de opkomst van extreemrechts en beerputten in het oude Leiden.