Nienke Beets wint prijs voor verbinden natuur en kunst

Nienke Beets van de Leidse Hortus botanicus heeft de gloednieuwe Joke ’t Hart Prijs gewonnen voor het verbinden van natuur en kunst. Voor de botanische tuin in Leiden ontwikkelde zij een serie kleurige planticonen en een educatief bordspel. Op 20 mei wees de Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen haar unaniem als winnaar aan.

Kleurrijke pictogrammen

Beets is masterstudent Biologie aan de Universiteit Wageningen, maar is daarnaast één dag in de week actief bij de afdeling educatie van de Leidse Hortus. Hier ontwikkelde ze een serie kleurige planteniconen die prijkt op bordjes en plattegronden. Momenteel werkt Beets aan een nieuwe serie illustraties van algemene onkruidsoorten voor een citizen science-project over onkruid en invasieve planten. Ook ontwikkelde ze een educatief bordspel dat spelers uitdaagt na te denken over voedselzekerheid en zet ze zich in voor het project ‘Natuur om de hoek’, een natuurclub voor kinderen in Leiden Noord.

Drie van de illustraties van Nienke Beets: appel, kaneel en wortel

De Joke 't Hart Prijs

In 2018 is door de Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen (NVBT) de Joke 't Hart prijs ingesteld, voor het verbinden van groen en kunst. Dit ter ere van Joke 't Hart, die voorjaar 2018 met pensioen ging en zich in de voorgaande jaren met hart en ziel voor de tuinen heeft ingezet. Om in aanmerking te komen voor de prijs moet het werk verrassend en speels zijn, de (on)zichtbare wereld van planten verbeelden en educatieve waarde hebben, oftewel bijdragen aan de vergroting van de kennis over planten bij de bezoekers aan de tuinen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van € 500,- voor de winnende kunstenaar en een wisselbokaal voor de winnende tuin.

De Instagrampost van Nienke Beets na het winnen van de prijs

Verrassing

Alle botanische tuinen die aangesloten zijn bij het NVBT kunnen iemand aandragen voor de prijs. Op haar Instagrampagina (@Nienkebeest) bedankt Beets de Hortus voor haar nominatie. Een opgewekt zelfportretje siert haar bericht. Ze wist niets over haar nominatie en was dan ook dubbel verbaasd toen ze bericht kreeg dat ze niet alleen genomineerd, maar ook nog eens gewonnen had! ‘Ik had geen idee van een prijs’, vertelt ze aan het Noordhollands Dagblad. ‘Ik deed gewoon mijn werk, planten tekenen voor de tentoonstelling.’ Met het gewonnen geldbedrag wil Beets investeren in een eigen website.

Drie van de illustraties van Nienke Beets: avocado, sinaasappel en struisvaren