Universiteit Leiden wint ICC Pleitwedstrijd

Het team van de Universiteit Leiden heeft de Engelse editie van de pleitwedstrijd van het Internationale Hof van Justitie (ICC) gewonnen. De finale werd op 7 juni 2019 gehouden in het gebouw van het ICC in Den Haag.

Teamleden van de winnende team waren Cale Davis, Keat Teoh, Elizabeth Hartley, Anna Rubbi, Olivia Waddell, Tess van Gaal en Pauline Martini. De rechters van de pleitwedstrijd waren ICC rechter Geoffrey A. Henderson (voorzitter) en ICC paralegals Simon de Smet en Chitrangada Singh. De teams bogen zich over een fictieve zaak en hielden vervolgens mondelinge pleidooien in de rol van Officier van Justitie, de verdediging en advocaat van de Staat. De pleidooien werden uitgezonden via live streaming op de website van het Hof.

Kijk hier naar de finale.

69 Universiteiten

Deze editie van het ICC pleitwedstrijd werd georganiseerd door het Grotius Centre for International Legal Studies van Universiteit Leiden, in samenwerking met de International Bar Association. Het evenement werd medegefinancierd door The Planethood Foundation, de Ministerie van Buitenlandse Zaken, Gemeente Den Haag en boekwinkel Stanza. Topstudenten van 69 universiteiten uit 51 landen en zes werelddelen namen dit jaar deel aan de voorrondes van de ICC Pleitwedstrijd.

Wetenschappelijke gemeenschap

Als onderdeel van het wetenschappelijk programma van het ICC organiseert het Hof pleitwedstrijden in het Chinees, Engels, Russisch en Spaans en hoopt in de toekomst ook edities in het Arabisch en Frans te organiseren.

Foto: International Criminal Court