Veel Nederlanders verwachten 'zorgwekkend veel' van hun pensioen

In de berichtgeving over jouw pensioen zie je allerlei cijfers langskomen. Maar hoeveel geld kan je daadwerkelijk verwachten op je oude dag? Veel mensen hebben te hoge ambities, toont onderzoek.

Marike Knoef

Het Nederlandse pensioenstelsel heeft door de jaren zoveel lof gekregen dat je je kunt afvragen of een nieuw stelsel echt nodig is. Afgelopen oktober stelde consultancybedrijf Mercer dat we hier het beste pensioenstelsel ter wereld hebben.

De ambities in uitgaven verschillen ook veel tussen inkomensgroepen. Dit blijkt uit onderzoek van Netspar, een instituut dat onderzoek doet naar pensioenen. Het is "zorgwekkend" dat zo veel mensen niet genoeg pensioen zullen ontvangen om hun verwachte minimale kosten te dekken, meent Marike Knoef, hoogleraar economie aan de Universiteit Leiden en onderzoeker bij Netspar, in het bericht op Nu.nl