Student Mark Smeets wil met onderzoek naar stamcellijnen bijdragen aan personalized medicine

LUMC’er Mark Smeets is genomineerd voor de Professor Chris Gips Studentenprijs. Dit is een prijs voor het beste wetenschappelijk onderzoek onder Nederlandse geneeskundestudenten. Smeets onderzocht in de Verenigde Staten hoe stamcellijnen reageren op verschillende vormen van medicatie.

Het Professor Chris Gips Fonds (voluit stichting Professor Chris Gips Fonds voor jong wetenschappelijk talent in de geneeskunde) heeft als doel om geneeskundestudenten te stimuleren in hun (klinisch-) wetenschappelijke carrière. De prijs die de stichting uitreikt gaat naar een student die wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan en tegelijkertijd een stage in het buitenland heeft gelopen.

Onderzoek in het buitenland

Aan de Universiteit van Stanford deed Smeets onderzoek naar hoe hartspiercellen, gedifferentieerd uit menselijke stamcellen, reageren op het toedienen van verschillende soorten statine. Dit medicijn wordt vaak gebruikt om het cholesterol te verlagen bij bijvoorbeeld diabetespatiënten. “Alleen weten we nooit precies hoe patiënten op het medicijn reageren”, legt Smeets uit. “Bij de ene persoon slaat het middel goed aan, terwijl een ander persoon juist weer vervelende bijwerkingen krijgt.”

Welke medicatie slaat goed aan?

Dit heeft als gevolg dat er vaak getest moet worden met verschillende soorten statine. “Het kan dus zijn dat iemand bij de eerste drie pogingen last van bijwerkingen krijgt en dat pas de vierde statine   verdragen wordt. Eigenlijk zou dat effectiever moeten kunnen, zonder dat iemand vervelende bijwerkingen krijgt.”

Smeets heeft daarom verschillende onderzoekslijnen gecreëerd. “Vervolgens ben ik de hartspiercellen verschillende varianten van statine gaan toedienen met als doel om te kijken of er een verschil in reactie was tussen de verschillende stamcellijnen. Deze waren er, als volgende stap moeten we nu dus kijken wat de verschillende reacties precies betekenen.”

Patiëntgerichte medicatie

De onderzoeksresultaten kunnen in de toekomst helpen om patiëntgerichte medicatie te verstrekken. Dit wordt ook wel ‘personalized medicine’ genoemd. “Deze vorm van wetenschap staat nog redelijk in de kinderschoenen. Toch zou het ideaal zijn als we door te testen op stamcellen al direct per persoon kunnen bepalen welke vorm van medicatie het beste voor hem of haar is. Vervelende bijwerkingen kunnen zo voorkomen worden.”

Professor Chris Gips Studentenprijs

De studentenprijs wordt dinsdag 28 mei uitgereikt in het Academiegebouw in Leiden. Iedereen die is geïnteresseerd in geneeskundig onderzoek van jong talent is welkom om de bijeenkomst bij te wonen. De uitreiking begint om 15.00 uur, met een inloop vanaf 14.45 uur in de Beeldentuin van het Academiegebouw.

Studeren in het buitenland

Door verschillende internationale samenwerkingsverbanden kunnen studenten van het LUMC over de hele wereld studeren, een stage lopen of werken in het buiteland. Wil je als student volgend jaar ook in het buitenland studeren en zo in aanmerking komen voor de Chris Gips Studentenprijs? Bekijk dan onze buitenlandpagina op de website van de Universiteit Leiden