Moot Court Lucht- en Ruimterecht in raadszaal gemeente Leiden

In de raadszaal van de gemeente Leiden vond op 15 mei de Space Law Moot Court Competition plaats, georganiseerd door het International Institute of Air and Space Law (IIASL).

De studenten van de LL.M. Advanced Studies in Air and Space Law moeten als onderdeel van hun studie deelnemen aan moot court over lucht- en ruimterecht. Er deden dertien studenten aan mee, die kwamen uit België, China, India, Sri Lanka, Sudan, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Zuid-Korea. Ze werden gecoacht door Dimitra Stefoudi van het IIASL.

De opdracht was om een fictieve casus te verdedigen voor het Internationaal Gerechtshof. De casus ging over het commercieel gebruik van de maan en diens hulpbronnen, de bescherming van de natuurlijke omgeving van de maan en het vergoeden van schade onder het internationale ruimterecht.

De rechters waren Alexander Soucek van ESA-ESTEC in Noordwijk, Annemarieke Künzli van het ministerie van Buitenlandse Zaken en Tanja Masson-Zwaan van het IIASL. Het team bestaande uit Karan, Chaitali en Qi, drie studentes uit het VK, India en China, voerde de opdracht het beste uit.  Karan werd ook gekozen als beste pleiter van alle deelnemers.

Na afloop werden de studenten toegesproken door wethouder Paul Dirkse. Hij zei dat de gemeente Leiden hecht aan het belang van het stimuleren van ruimtevaartactiviteiten in de regio, ook op het gebied van onderwijs, en hij sprak de hoop uit dat de studenten na hun afstuderen de band met Leiden zullen aanhouden. Na afloop van de moot court was er een receptie.