Burger staat centraal in de diplomatie

De ‘gewone burger’ komt steeds meer in beeld in het buitenlandbeleid en dit heeft al tot verrassende resultaten geleid, zoals de Brexit. Jan Melissen, als senior fellow verbonden aan het Institute of Security and Global Affairs, doet onderzoek naar de vermaatschappelijking van de diplomatie. Hij is geïnteresseerd in innovatie in diplomatie in Europa en Oost-Azië, hij geeft tegengas aan Eurocentrisme. Hier kunnen we volgens hem leren van de discussie in Zuid-Korea, waar na de presidentiele crisis van 2016-17 sprake is van meer maatschappelijke betrokkenheid bij de vormgeving van het internationale beleid.

Volgende week is de Koreaanse diplomaat Kwang-jin Choi te gast op het Institute of Security and Global Affairs (ISGA), op steenworpafstand van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. Jan Melissen ontmoette hem in Seoul, tijdens zijn verblijf in 2018 als visiting scholar bij het Korea Institute for International Economic Policy (KIEP), een Koreaanse denktank. Choi was oprichter van  het nieuwe People Diplomacy Centre van het Koreaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, een experiment in “people-centred diplomacy” dat ook politici en beleidsmakers in Nederland aanspreekt. De lezing van Choi op ISGA is een unieke kans om te leren van de werkwijze en bevindingen in Korea.

Bredere trend

Wat er gebeurt in Zuid-Korea is onderdeel van een bredere trend: diplomatie wordt terecht geassocieerd met relaties met het buitenland, maar het binnenland vraagt om veel meer aandacht. Die aandacht krijgt het ook van diegenen die het buitenland voor het eigen electoraat steeds vaker als probleem framen.  Zo zegde president Trump onlangs zijn steun aan het VN Wapenhandelsverdrag op tijdens de jaarvergadering van de invloedrijke National Rifle Association. In Nederland ging het in het verkiezingsdebat voorafgaand aan de Provinciale Statenverkiezingen vaak over ongewenste druk op ons land vanuit het buitenland, in de vorm van ‘Brussel’ of de vluchtelingenstroom naar Europa.

Politieke steun

De Nederlandse diplomatie heeft de eigen samenleving meer nodig dan in het verleden en zoekt daar kennis, debat en draagvlak. Het ministerie van BZ laat vaker zien waarom de diplomatie bestaansrecht heeft, want politieke steun voor de internationale oriëntatie van Nederland is niet meer vanzelfsprekend. Het werk van diplomaat Choi en zijn collega’s laat zien hoe Zuid-Korea de uitdaging vanuit de eigen samenleving oppakt en welke vragen dat oproept over de relatie tussen overheid en burger.

Haagse diplomatie

In woelige tijden benadrukt Melissen dat de diplomatie een beschavende werking heeft en bijdraagt aan internationale stabiliteit en wederzijds begrip. Vrede en Recht, motto van de stad Den Haag, hebben zonder diplomatie geen kans. Dat maakt Den Haag een logische plek voor de belangstelling van Melissen en studenten uit alle werelddelen die naar de hofstad komen voor de Master International Relations and Diplomacy van ISGA. Ook is hij oprichter van The Hague Journal of Diplomacy, dat in 2020 vijftien jaar bestaat, en werkt hij voor het Clingendael Instituut.

Kwang-jin Choi