Brussel, Zuid-Holland; Straatsburg aan Zee

‘Europa’ is voor velen een ver-van-mijn-bed-show. Zelfs met de Europese verkiezingen voor de deur lijkt de interesse voor de Europese Unie niet zeer groot. Niets is minder waar voor de studenten van Lukas Spielberger. Deze promovendus, verbonden aan het Instituut Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden, organiseerde een simulatie waarbij studenten in de huid kropen van een Europarlementariër. Zo kwamen ‘Brussel’ en ‘Straatsburg’ een stuk dichterbij.

Wat doet het Europees Parlement eigenlijk?

Op 23 mei 2019 mag Nederland naar de stembus voor de Europese verkiezingen 2019. Het gaat om de samenstelling van het Europese Parlement voor de komende vijf jaar, zoveel is duidelijk. Maar wat doet dat parlement eigenlijk?

Mini-model EU

Zo’n vraag past prima in een cursus ‘Nederland en de Europese Unie’, die Leidse politicologen volgen. Docent Spielberger heeft echter een eigen benadering in het beantwoorden van die vraag. Naast literatuur, opdrachten en discussies er worden boeken gelezen, organiseerde hij een ‘mini-model EU’. Daarin speelden studenten gedurende één dag rol de van een. Hun opdracht: onderhandel met elkaar een wetsvoorstel uit voor de Europese Energie-unie.

Leidse politicologiestudenten als Europarlementariër

De simulatie was een succes. De gelegenheidsparlementariërs bleken niet alleen in staat goede speeches te houden, maar ook om standpunten te verdedigen waarvan zij persoonlijk niet overtuigd waren. De studenten vonden het leuk op een praktische manier de Europese politiek te ontdekken. Spielberger zal ook in volgende edities van het vak ‘Nederland en de EU’ een simulatie organiseren.

BETA

Spielberger heeft uitgebreide ervaring met dergelijke simulaties. Hij is voorzitter van de Franse tak van Bringing Europeans Together Association (BETA), een non-profitorganisatie van ‘jonge Europeanen’ die de Europese gemeenschapszin willen versterken door het organiseren van simulaties. BETA leverde ook gastdocenten die Spielberger hielpen bij zijn ‘mini-model EU’. Van 8 tot en met 13 juli 2019 houdt BETA voor het eerst een grootschalige Model EU in Nederland.

Lukas Spielberger (derde van links) in Straatsburg

De simulatie werd mogelijk gemaakt door financiële steun van de Europese Commissie en de Jean Monnet Chair van Dr. Karolina Pomorska (Instituut Politieke Wetenschap, Universiteit Leiden).

Website BETA

Website Europe and the World