Annemarie Drahmann geeft lezing aan de rechtbank Den Haag

De Universiteit Leiden heeft een samenwerkingsverband met de rechtbank Den Haag. In dit verband heeft Annemarie Drahmann op 21 mei jl. een lezing gegeven aan rechters en juridisch medewerkers van de rechtbank over de verdeling van schaarse vergunningen.

Tijdens de lezing is Annemarie eerst ingegaan op de vraag wanneer sprake is van schaarste: kan de verlening van een evenementenvergunning ook schaars zijn en een omzettingsvergunning voor kamerverhuur? Daarna is ingegaan op de vraag hoe een schaarse vergunning verdeeld kan worden en welke rechtsnormen hierbij gelden. Wat is de verhouding tussen het gelijkheidsbeginsel en het rechtszekerheidsbeginsel? Zijn er uitzonderingen op het beginsel van gelijke kansen denkbaar? Ten slotte is nog ingegaan op de verdeling van schaarse rechten in het subsidierecht en omgevingsrecht.

Wilt u ook meer weten over deze onderwerpen? Op 25 november 2019 geeft Annemarie een PAO cursus Actualiteiten schaarse vergunningen en subsidies. U kunt zich hier inschrijven voor deze cursus.