Workshop In Contact met Collecties – 444 jaar Universiteit Leiden

Op woensdag 8 mei, van 19.00 tot 20.30 uur, vindt voor alle geïnteresseerden in de Senaatskamer van het Academiegebouw van de Universiteit Leiden een workshop In Contact met Collecties plaats. Nergens kunt u dichter bij de historische bron komen dan bij deze workshop. Experts van de Universiteit Leiden zullen stukken uit de collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en het Academisch Historisch Museum (AHM) tonen en toelichten. Dompel uzelf onder in het rijke verleden van de universiteit met historische bronnen op een historische locatie.

Het verleden in handen

In 2019 bestaat de Universiteit Leiden 444 jaar en dat wordt gevierd met allerlei verschillende soorten activiteiten en evenementen. Tijdens de workshop In Contact met Collecties, georganiseerd in het kader van het themaprogramma Voorbij de Inhoud, krijgt u de kans zelf bijzondere stukken uit de collecties van dichtbij te bekijken en aan te raken. Het leven aan de universiteit en in de stad Leiden door de eeuwen heen wordt door deze bronnen schitterend geillustreerd. Hierbij wordt uitleg gegeven door experts van de Universiteit Leiden. Corrie Maris is beheerder van de collecties van het AHM en Mart van Duijn is conservator aan de UBL en tevens beheerder van het universiteitsarchief.

De workshop zal plaatsvinden in de Sentaatskamer van het Academiegebouw, het oudste gebouw van de Universiteit Leiden.

Academisch erfgoed

De UBL en het AHM beheren gezamelijk het academisch erfgoed van de Universiteit Leiden. Zo bevinden zich in de Universiteitsbibliotheek de archieven van de universiteit die teruggaan tot de oprichting in 1575 en geeft de daar aanwezige collectie vriendenboeken een inkijkje in het studentenleven in de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw. Ook de collectie van het AHM in het Academiegebouw is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de Universiteit Leiden. De collectie kent een grote verscheidenheid en omvat onder andere bullen, vaandels, toga's, paradestukken, schilderijen, beelden en penningen.

Aanmelden

Helaas is de workshop In Contact met Collecties – 444 jaar Universiteit Leiden vol en is aanmelding niet meer mogelijk.

Meld u hier aan!