Team van de Universiteit Leiden in de finale van de Children's Rights Moot Court 2019

Een team van de Universiteit Leiden is het dit jaar voor het eerst gelukt om in de finale te komen van Children’s Rights Moot Court.

Children's Rights Moot Court vindt elke twee jaar plaats, gedurende drie dagen, met internationale teams van elk vier á vijf bachelor en master studenten. Deze teams komen overal vandaan. Dat geldt ook voor de juryleden die als rechter optreden. Dit jaar bestond de finale rechtbank uit mevrouw Janet M. Nosworthy, rechter bij het Speciaal Tribunaal voor Libanon, professor Ann Skelton, lid van het VN Kinderrechten comité en voormalig directeur van het Centre for Child Law en mevrouw Tulika Bansal, Senior Adviser Human Rights and Business bij het Danish Institute for Human Rights.

Foto's Monique Shaw

We zijn trots op Laura Vries, Jolene Groenestijn, Willem Wapenaar en Tim Grotenhuis, allen studenten van de master Jeugdrecht. Bijgestaan door hun coaches Marit Buddenbaum en Sabrina Molendijk bereidden ze een fictieve zaak voor, die dit jaar de uitbuiting van kinderen door bedrijven centraal stelde. Deze casus is opgesteld door Tulika Bansal.

Het werd hen niet makkelijk gemaakt door de rechters en hun tegenpartij tevens winnaar van de competitie, het team van de Universiteit Ateneo de Manila (Philippijnen). Ze lieten zich niet van hun stuk brengen door de vele onderbrekingen en kritische vragen. Ze waren niet van echte advocaten te onderscheiden. We zijn trots op hun prestaties en zien een glansrijke carrière voor hun in het verschiet!

Lees meer over de competitie van dit jaar en de winnaars in dit nieuwsbericht.