Fabiola Diana en Liza Cornet winnen Leidse voorronde FameLab

De Leidse voorronde werd onder andere vanwege de coronacrisis geannuleerd, maar drie jonge Leidse wetenschappers mochten meedoen met de FameLab-voorronde van de Universiteit van Amsterdam. De Amsterdamse jury verkoos Fabiola Diana en Liza Cornet, beide sociale wetenschappers. Zij gaan namens de Universiteit Leiden naar de nationale finale van FameLab.

FameLab is een internationale wedstrijd in wetenschapscommunicatie: wie kan het beste zijn of haar onderzoek presenteren? Liza Cornet, Fabiola Diana en German Preciat Gonzalez hielden ieder een pitch over hun onderzoek volgens de formule van FameLab: maximaal drie minuten, zonder Powerpoint of video, en met slechts twee voorwerpen ter ondersteuning. Vanwege het coronavirus was de competitie volledig online.

Criminelen en spiegelen

Winnaar Liza Cornet doet onderzoek naar de toepassing van virtual reality om onder andere criminelen te confronteren met hun toekomstige zelf en zo aan het denken te zetten. ‘Een mooi en innovatief idee, het verhaal houdt de aandacht goed vast,’ oordeelde de jury over de pitch van Liza Cornet. Fabiola Diana werd tweede met haar pitch over ‘mimicry’, het fenomeen dat mensen zich onbewust aan elkaar spiegelen wanneer ze zich tot elkaar aangetrokken voelen. De landelijke online finale is op 10 september en wordt live gestreamd.

Bekijk hieronder de drie pitches.