Drie alternatieve woonlocaties voor bewoners Doelencomplex

Op maandag 1 april heeft de Gemeente Leiden de bewoners van het wooncomplex Doelensteeg e.o. (Doelencomplex) geïnformeerd over de drie alternatieve woonlocaties in de Leidse binnenstad. De sloop van het Doelencomplex is noodzakelijk voor de ontwikkeling van de Humanities Campus, waar de gemeente in 2017 voor heeft gekozen.

De alternatieve woonlocaties zijn gelegen op de Waardgracht, de Kaiserstraat (Plexus) en de Langegracht (ter hoogte van het Stadsbouwhuis). Met deze locaties krijgen alle 58 huishoudens een nieuwe woning in de Leidse binnenstad. De gemeente en de Universiteit Leiden willen zich inzetten om bij de verdere uitwerking waar mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de bewoners.

Herhuisvestingsplan

De gemeenteraad koos in 2017 voor het Campus Model voor de ontwikkeling van het gebied rond het Doelencomplex en de huidige gebouwen van de Faculteit Geesteswetenschappen. De universiteit en de gemeente zien het Campus Model als het meest toekomstbestendig en aantrekkelijk voor de faculteit en voor de stad als geheel. Voor de bewoners van het wooncomplex aan de Doelensteeg van woningcorporatie de Sleutels heeft het Campus Model grote gevolgen. Uit de beslissing van de gemeenteraad volgde de noodzakelijke sloop van deze 58 woningen. Aan het herhuisvestingsplan van de huidige bewoners wordt gewerkt. Zij krijgen een andere woning aangeboden, op een van de drie genoemde alternatieve woonlocaties.

Plan beschikbaar voor inspraak

Op 2 april presenteert het college van burgemeester en wethouders het stedenbouwkundig plan en het beeldkwaliteitsplan voor de herontwikkeling van het Witte Singel-Doelengebied. Deze plannen zijn door het college vastgesteld voor inspraak: vanaf 5 april zijn de plannen voor iedereen in te zien in het stadhuis, het Stadsbouwhuis en via www.leiden.nl/inspraak.

De inspraaktermijn loopt tot en met 16 mei. Daarna worden de plannen opnieuw door het college behandeld en vervolgens ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.

Beeld boven: een sfeerimpressie van een mogelijk ontwerp van de Humanities Campus.