In Contact met Collecties – De Geschiedenis van de Fotografie

Wegens groot succes wordt de workshop In Contact met Collecties - De Geschiedenis van de Fotografie nogmaals georganiseerd voor alle geïnteresseerden. De workshop vindt plaats op 13 mei, van 15.00 tot 17.00 uur, in de Vossiuszaal van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Deze workshop gaat over de voornaamste technische en artistieke wendingen van de fotografie sinds het medium in 1839 werd uitgevonden en wordt verzorgd door conservator Maartje van den Heuvel. Voor deelname is geen specifieke voorkennis vereist.

Geschiedenis van de fotografie

Heeft u ook altijd al eens met witte handschoenen aan, prachtig maar kwetsbaar historisch materiaal willen beleven en wilt u meer leren over de geschiedenis van de fotografie? Dan is dit uw kans. Maartje van den Heuvel zal aan de hand van een aantal topstukken uit de fotocollectie van de UBL een beschrijving geven van de ontwikkeling van het medium. De focus ligt op de procedés en materialen, en met welk doel deze werden ingezet. De middag zal echter niet alleen een geschiedenisles zijn. Veel van de methodiek en technieken van toen worden ingezet door hedendaagse kunstfotografen. Op deze manier zal de link met het heden vaak worden gelegd.

In Contact met Collecties - werken met historisch materiaal

Bijzondere fotocollectie

De bijzondere collecties van de UBL bevatten naast veel gedrukt en geschreven materiaal ook een brede collectie fotografisch materiaal. Het is de oudste publieke fotocollectie van Nederland en bevat een grote hoeveelheid originele foto’s en fotografica. Het verzamelproces heeft tot doel een uniek overzicht te creëren van de Nederlandse fotografie van 1839 tot het heden. Alle historische fotografische procedés, de diverse verschijningsvormen en technieken uit de geschiedenis van de fotografie zijn vertegenwoordigd.

Themaprogramma Voorbij de Inhoud

Tijdens het themaprogramma Voorbij de Inhoud vinden verschillende workshops plaats, waarbij bezoekers de kans krijgen bijzondere stukken uit de UBL collecties van dichtbij te bekijken en aan te raken. Bij de In Contact met Collectie workshops staat niet de inhoud van het stuk, maar juist het materiaal, de productietechniek en het vakwerk in vervaardiging van het stuk centraal. Er zijn weinig kunstvormen waarin de productietechniek meer invloed heeft op het eindresultaat dan in de fotografie. Deze workshop biedt een uitgelezen kans om stukken uit de bijzondere collecties van de UBL voor één keer niet alleen te bekijken, maar ook vast te houden.

Aanmelden

Aanmelden is, zolang er plaatsen zijn, mogelijk tot woensdag 8 mei om 17.00 via de onderstaande knop, of bel: 071-527 2832

Meld je nu aan!