Arco Timmermans over het verplichte lobbyregister van de Belgische Kamer

Een maand na de invoering van het verplichte lobbyregister in de Belgische Kamer staan slechts vijf organisaties ingeschreven. ''Lobbying is the Dark Side of the Moon: je ziet het niet, maar het is er wel'' volgens Arco Timmermans, bijzonder Hoogleraar Public Affairs aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden in de Vlaamse Krant 'De Morgen'.

Het is simpelweg onmogelijk om zicht te krijgen op alle vormen van beinvloeiding. Het lobbyregister is volgens Timmermans een begin. Er zijn veel redenen te bedenken waarom een register niet effect is, en evenveel redenen om toch maar in te voeren. Een register kan bijvoorbeeld helpen een gelijk speelveld te creeeren en een indicatie geven van groepen die bovenmatig gehoord en vertegenwoordigd worden bij bepaalde wetgeving.

Lees het volledige artikel 'Lobbyisten blijven onder de radar: Register voor de Kamer blijkt maat voor niets' met Arco Timmermans in de Vlaamse krant De Morgen hier.