ZonMw Medische Inspiratorprijs 2019 - Stem op Lymeziekte onderzoek

Het Lymeziekte onderzoek is één van de twee finalisten van de ZonMw Medische Inspiratorprijs 2019, de prijs voor de meest inspirerende samenwerking tussen onderzoekers en patiënten. Het genomineerde onderzoek van Radboudumc en Universiteit Leiden naar gevolgen van Lymeziekte is een vervolg op eerder onderzoek van onder meer Bart-Jan Kullberg, Andrea Evers en Henriët van Middendorp. Stem vóór 11 februari.

In het zogenoemde PLEASE-trial onderzoek werd aangetoond dat langere behandeling met antibiotica geen verbetering bracht bij patiënten met chronische klachten toegeschreven aan lymeziekte. Patiënten hebben initiatief genomen voor het genomineerde vervolgonderzoek. Hierin worden de deelnemers aan de PLEASE studie gevolgd om inzicht te krijgen in de langetermijn effecten van lymeziekte en de behandelingen die patiënten hebben gevolgd na deelname aan de trial.

Stem op Lymeziekte onderzoek vóór 11 februari

Er kan 1 keer per e-mailadres gestemd worden. Let op dat iedere stem via de link in de ontvangen e-mail bevestigd moet worden, anders telt de stem niet mee. ZonMw verdubbelt het onderzoeksbudget van het voorstel met de meeste stemmen.

Publieksprijs Medische Inspirator prijs 2019

Uniek in de wereld

Deze patiëntengroep is uniek omdat hun diagnose, kwaliteit van leven en klachten exact in kaart zijn gebracht, zodat nu met dezelfde meetmethoden het langetermijnbeloop en behandelresultaten kunnen worden onderzocht. Dit initiatief is uniek in de wereld en beoogt betere instrumenten in handen te krijgen om de uitkomsten van patiënten met chronische lymeklachten te meten, voorspellen, en verbeteren.