Zitten er bange of dappere koolmezen in uw tuin?

Zijn koolmezen in de stad banger of minder bang van nieuwe voorwerpen dan hun soortgenoten buiten de stad? Wetenschappers vragen het zich af, en roepen uw hulp in bij het beantwoorden van deze vraag.

Warm, lawaaiig, vervuild en druk

De stad is voor veel dieren en planten een omgeving vol uitdagingen. Het is er warm, lawaaiig, vervuild en druk. Kunnen dieren en planten zich wel aanpassen aan het leven in de stad? En zo ja, hoe doen ze dat dan? Biologen van Naturalis proberen hier achter te komen, in het project EvoScope, een samenwerking met de Universiteit Leiden en de gemeente Leiden.

Experimenten voor iederen

De onderzoekers ontwikkelden een aantal experimenten waar iedereen aan mee kan doen. Deze experimenten vormen samen EvoScope. De dieren of planten waar de experimenten zich op richten komen veel voor en zijn makkelijk te herkennen. Er zijn experimenten voor alle seizoenen. Sommige experimenten duren maar een paar minuten, terwijl voor andere proefjes een paar uur nodig is.

De onderzoekers vragen u om de komende weken mee te doen met een experiment met koolmezen. Koolmezen in de stad komen vaker onbekende voorwerpen tegen dan koolmezen die buiten de stad leven. Zijn de vogels hierdoor banger of juist minder bang voor nieuwe voorwerpen?

Meedoen

Meedoen is simpel. U hangt ‘s avonds twee identieke vetbollen op in uw tuin. Onder één van deze vetbollen hangt u een nieuw, gek voorwerp dat u zelf heeft gemaakt. De volgende ochtend houd u de bollen een half uur in de gaten en noteert u hoe vaak iedere bol door koolmezen wordt bezocht. Deze aantallen geeft u door aan de onderzoekers, via een formulier dat u op de EvoScope-website kunt downloaden.

Dieren passen zich aan

Evolutiebioloog Menno Schilthuizen, onderzoeker bij Naturalis Biodiversity Center en hoogleraar Kenmerkevolutie en biodiversiteit aan de Universiteit Leiden, kwam op het idee voor EvoScope tijdens het schrijven van zijn boek ‘Darwin in de stad’. Hierin beschrijft hij hoe dieren en planten zich soms razendsnel aanpassen aan de nieuwe stedelijke omgeving. Schilthuizen won voor het boek de Jan Wolkers prijs 2018, de prijs voor het beste Nederlandse natuurboek.

Doe ook mee aan dit wetenschappelijk experiment!

Bezoek de website voor instructies voor het koolmezenexperiment en achtergrondinformatie.

www.evoscope.nl