Even voorstellen: Sanne Ravensbergen

Sanne Ravensbergen is recentelijk begonnen als postdoc bij het Instituut voor Geschiedenis. Eerder was zij al in dienst als promovendus. Ze stelt zich hieronder kort voor, en vertelt meer over haar onderzoek.

Ik ben Sanne Ravensbergen, postdoctoraal onderzoeker in het VIDI-onderzoeksproject ‘Institutional memory in the making of colonial culture: history, experience and ideas in Dutch colonialism in Asia, 1700 – 1870’ van Alicia Schrikker. Binnen dit onderzoeksproject houd ik mij bezig met de werkcultuur van koloniale onderzoekscommissies. Ik richt mij hierbij met name op de ontwikkeling van de koloniale mentaliteit van de Nederlandse juristen die deze commissies bemanden.

Het Instituut voor Geschiedenis is zeker geen onbekend terrein voor mij. Met uitzondering van een half jaar fellowship bij het KITLV aan de overkant van de straat, ben ik al heel wat jaren werkzaam in het Huizinga-
gebouw. Ik promoveerde in 2018 op het proefschrift Courtrooms of Conflict: Criminal Law, Local Elites and Legal Pluralities. Mijn proefschrift is een culturele geschiedenis van de negentiende eeuwse koloniale rechtszaal op Java, waarin ik het belang van de dynamiek, ontmoeting en conflict tussen Javaanse en Nederlandse rechtbankleden onderzoek in het proces van koloniale staatsvorming, en de gevolgen hiervan voor de lokale bevolking op Java.

Mijn postdoctorale onderzoek ‘Building cultures of legality: a long term analysis of colonial commissions’ richt zich ook op de juridische praktijk en ideologie van het Nederlands kolonialisme. Ik begeef mij echter zowel qua tijdsperiode als geografisch in een wat groter gebied. De onderzoeksopzet geeft mij de kans om ook in de achttiende eeuw, en daarmee het VOC-archief in Den Haag en Jakarta, te duiken. Daarnaast zoom ik in op momenten waarop compendia van lokale wetten en/of Nederlands-koloniale wetgeving werden geconstrueerd in de lokale context van verschillende eilanden: van Zuid-Sulawesi tot West-Sumatra en Oost Java. Ik onderzoek de ontmoetingen, lokale expertise, onderliggende angsten, machtsverhoudingen en koloniale kennisproductie van de onderzoekscommissies.

We zijn inmiddels bijna een jaar bezig en het is inspirerend om onderdeel uit te maken van deze projectgroep. Ik zie er dan ook naar uit om onze bevindingen over de lange-termijn ontwikkeling van de Nederlandse koloniale cultuur op de werkvloer in residentiekantoren, kerken, rechtbanken en rondreizende onderzoekscommissies nog verder gezamenlijk te onderzoeken, vergelijken en analyseren.