LERU doet tien aanbevelingen voor invoering Plan S

De intentie van Plan S, het streven naar open access in de wetenschap, is absoluut goed. Dat stelt de League of European Research Universities (LERU) waar ook de Universiteit Leiden bij is aangesloten. Maar het voorgestelde implementatieplan levert teveel moeilijkheden op voor onderzoekers en instituten. De LERU doet tien aanbevelingen om Plan S correct en zorgvuldig te kunnen uitvoeren.

Open access is goed voor het onderzoek en voor de onderzoekers zelf, omdat het de barrières van hoge abonnementsgelden wegneemt. Het kan onderzoek versnellen, omdat resultaten van over de hele wereld gemakkelijk gedeeld kunnen worden. LERU streeft er dan ook naar dat universiteiten en onderzoeksinstituten zich inzetten voor het realiseren van open access. Het doel is dat uiteindelijk een wereldwijde wetenschappelijke gemeenschap ontstaat, gebaseerd op de principes van open science.

De LERU onderschrijft dan ook de intentie van Plan S, het voorstel van de Europese Commissie om de (Europese) wetenschap geheel open access te maken. Maar hoe de commissie dit wil implementeren, en vooral de snelheid waarmee dit moet gebeuren, roept bij instituten en wetenschappers veel weerstand op. Na overleg met alle LERU-leden, komt de organisatie van onderzoeksuniversiteiten nu met tien aanbevelingen voor een goede implementatie voor Plan S.

Aanbevelingen LERU voor Plan S

1. Er moet langer de tijd genomen worden voor de implementatie, onder meer zodat uitgevers hun infrastructuur er goed op aan kunnen passen.
  2. De Europese financiers die Plan S nu onderschrijven, zijn slechts goed voor ongeveer 10% van het wereldwijde onderzoeksbudget. Daarom is het essentieel dat ook landen als China, de Verenigde Staten, Canada en India zich aansluiten.
  3. Het moet duidelijker zijn hoe overgangsregelingen moeten worden vormgegeven, en hoe men om moet gaan met zogenaamde Article Processing Charges (APCs).
  4. Er moet ook aandacht en geld gaan naar innovatieve andere publicatievormen, het moet niet enkel gericht zijn op de Gold Open Access journals en publiceren met APCs.
  5. De verschillende technische vereisten in Plan S kunnen extra kosten voor universiteiten met zich meebrengen. Uitgevers zouden deze techniek moeten faciliteren.
  6. De academische gemeenschap en haar organisaties denken graag mee om Plan S op een voor alle partijen gunstige wijze in te voeren.
  7. Onderzoekers hebben meer duidelijkheid nodig hoe subsidieverstrekkers die Plan S onderschrijven, de kwaliteit van onderzoekers en onderzoeksvoorstellen gaan beoordelen.
  8. Universiteiten hebben meer duidelijkheid nodig over de impact die Plan S zal hebben op wetenschappelijke carrières, vooral voor wetenschappers vroeg in hun loopbaan.
  9. Plan S stelt een one size fits all-oplossing voor, terwijl een verschillende aanpak in verschillende onderzoeksgebieden en/of delen van de wereld effectiever kunnen zijn.
  10. De initiatiefnemers van Plan S moeten nog meer in gesprek gaan met alle betrokkenen, om zo tot een breed gedragen plan te komen.

Lees de volledige verklaring van LERU (Engels)

Open access bij de Universiteit Leiden

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of