Samen tegen kanker: Mario van der Stelt sluit zich aan bij Oncode Institute

De onderzoeksgroep van biochemicus Mario van der Stelt sluit zich aan bij het Oncode Institute. Samen met 61 andere onderzoeksgroepen verspreid over 12 academische instellingen gaan zij de strijd aan tegen kanker. Van der Stelt: ‘Hopelijk kunnen onze nieuwe moleculen dienen als startpunt voor nieuwe medicijnen.’

800 onderzoekers verenigd

Met de aanstelling van elf nieuwe toponderzoekers is het Oncode Institute voor kankeronderzoek nu op volle sterkte. Eerder koos het instituut al acht Junior Investigators, waaronder de Leidse Laura Heitman. In een tweede ronde werden nog eens 4 junior onderzoekers en 7 senior onderzoekers aangesteld. De belangstelling was groot; maar liefst 160 onderzoekers meldden zich aan. Het instituut telt nu een equipe van maar liefst 800 personen met één gezamenlijk doel: kanker verslaan.

Chemie van geneesmiddelen

Geert Kops, directeur van het Oncode Institute is trots dat zijn enorme team nu compleet is: ‘Nu we op volle sterkte zijn, kunnen we de fundamentele kennis over de moleculaire biologie van kanker een stap verder brengen. We hebben specifieke expertise toegevoegd op het gebied van tumor immunologie en geneesmiddelenchemie.’ Die laatste behoort tot het onderzoeksgebied van Van der Stelt. Bij het Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek leidt hij zijn eigen onderzoeksgroep in een internationaal gerenommeerd laboratorium. Zijn onderzoek richt zich op het ontwerpen en bouwen van kleine moleculen die eiwitactiviteit in het lichaam kunnen beïnvloeden.

Mario van der Stelt

Snel en effectief

‘Voor Oncode gaan we nieuwe moleculen ontwerpen en synthetiseren die aangrijpen op eiwitten die kanker veroorzaken’, vertelt Van der Stelt. ‘Hopelijk kunnen deze moleculen dienen als startpunten voor nieuwe geneesmiddelen.’ Hij legt uit dat de ontdekking van nieuwe geneesmiddelen nu nog een langdurig proces is, dat soms wel 14 jaar kan duren. Daarbij is de kans dat een getest molecuul op de markt komt minder dan 10%. Van der Stelt: ‘Daarom proberen wij dit proces te versnellen en efficiënter te maken met chemisch biologische technieken. Daarnaast proberen we nieuwe medicijndoelwitten in het lichaam te vinden.’

Leukemie

Een eerder behaalde beurs van de topsector Chemistry NWO bood Van der Stelt de mogelijkheid een aantal PhD’s aan te nemen om onderzoek te doen naar geneesmiddelen voor kanker. ‘De eerste promovendus, Sebastian Grimm, promoveert 20 februari op de ontwikkeling van nieuwe moleculen tegen acute leukemie. Dit project is in samenwerking met Sjaak Neefjes van het LUMC. In Oncode gaan we dit project verder ontwikkelen en gaan we de stoffen voor het eerst testen in diermodellen met leukemie.’

Het Oncode Institute brengt in Nederland meer dan 800 toponderzoekers op het gebied van kanker samen. Het is hun missie om innovaties op het gebied van kanker diagnostiek en behandeling te stimuleren. Het ultieme doel is om patiënten te helpen overleven, hun kwaliteit van leven te verbeteren en bij te dragen aan betaalbare gezondheidszorg. Oncode Institute vertaalt fundamentele inzichten in de biologie van kanker op een efficiënte manier naar nieuwe diagnostische methodes, geneesmiddelen en innovatieve behandelingen. De drie strategische pijlers van Oncode zijn excellente wetenschap, intensieve samenwerking en geïntegreerde valorisatie. Oncode wordt gefinancierd door KWF Kankerbestrijding, het Ministerie van Economische zaken en Klimaat, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Health ~ Holland met in totaal €120 miljoen tot 2022.